قوس 27, 1397 19:22 Asia/Kabul

هرگاه که تنش‌های امنیتی در ولایت فراه در غرب افغانستان تشدید میابد، نیروهای تفنگدار مخالف دولت به ولسوالی شیندند و ولسوالی‌های اطراف آن که به عنوان پناهگاهی امن برای آنان تبدیل شده فرار می‌کنند.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، مسئولان محلی در ولسوالی شیندند می‌گویند: این ولسوالی همواره در محراق توجه افراد وابسته به گروه طالبان بوده و بارها به منظور تصاحب این ولسوالی عملیات‌های خونینی از هر دو سوی نبرد راه‌اندازی شده‌است.

بنا به  گفته آنان هر زمانی که عملیات‌‍‌های هوایی و زمینی در فراه صورت می‌گیرد تمام مخالفان مسلح دولت به ولسوالی‌های اطراف شیندند پناه می‌آورند.

«حکمت‌الله حمکت» ولسوال شیندند ولایت هرات گفت: ولسوالی جدید تشکیل شده‌ی "کوه زور" مرکز تجمع طالبان است و هر زمانی که آنان خواسته باشند از همین منطقه عملیات‌های‌شان را در 15 ولسوالی این ولایت راه اندازی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد، در منطقه "تودنکا" که مربوط به ولسوالی بالابلوک فراه است و با کوه زور فاصله‌ای  ندارد، طالبان گمرک ایجاد کرده و از تمام موترهای باربری مالیات اخذ می‌کنند.

حکمت تصریح کرد: کیمسیون طالبان برگه‌هایی که در بدل اخذ مالیات به موترهای باربری می‌دهند دارای نشان امارات اسلامی می‌باشد.

ولسوال شیندند با بیان اینکه طالبان از ولسوالی زیرکوه نیز در انجام عملیات‌های ضد دولتی شان بهره می‌گیرند، خاطر نشان کرد:  ناامنی بزرگترین چالش برای ساکنین این ولسوالی است که روند  پروژه‌های انکشافی را مختل کرده است.

او تاکید کرده که شیندند و ولسوالی های حومه آن، از نگاه تشکیلات اداری و نظامی با مشکلاتی روبرو است.

از جانب دیگر اعضای شورای ولایتی هرات ضمن تایید افزایش روز افزون ناامنی‌ها در ولسوالی‌های جنوبی این ولایت می‌گویند: اگر دولت افغانستان به وضع ناهنجار این مناطق توجه نکند و نیرو تجهیزات بیشتری به این مناطق نفرستد شاهد سقوط شماری ازاین مناطق به دست طالبان خواهیم بود.

«غلام حبیب هاشمی» و «فاطمه جعفری» نمایندگان مردم هرات در شورای ولایتی تلفات نیروهای دولتی و افراد غیرنظامی را قابل پذیرش ندانسته، تاکید کردند: باید مدیریت بهتری در بوجود آوردن امنیت در 5 ولسوالی جنوبی هرات روی دست گرفته شود که یکی از آنها ارتقای شیندند از ولسوالی به ولایت است.

در همین حال شماری از شهروندان هرات نیز کشته شدن فرزندانشان را در نبردهایی که مشخص نیست کی برنده‌ی آن خواهد شد غیر قابل تحمل دانسته، هشدار می‌دهند؛ اگر همین بی توجهی‌ها ادامه داشته باشد دیگر کسی حاضر نخواهد شد تا در صفوف نیروهای مسلح افغانستان خدمت کند.

اما «جیلانی فرهاد»، سخنگوی والی هرات با بیان اینکه مشکل کمبود تشکیلات اداری و نیروهای نظامی را با مسئولان ارشد دولتی در میان گذاشته‌اند، خاطرنشان کرد: در ماه‌های اخیر وضعیت امنیتی در شیندند قناعت بخش‌است.

وی اظهارداشت، بزودی عملیات‌های نظامی هوایی به منظور سرکوب طالبان و منهدم کردن سنگرهای طالبان در شیندند و حومه آن راه‌اندازی خواهد شد.

شیندند در 120 کیلومتری جنوب هرات یکی از ناامن ترین مناطق غرب افغانستان است. این منطقه بیش از 15 سال است که محل نبردهای نیروهای دولتی با مخالفان مسلح می‌باشد.