افزایش تلفات غیرنظامیان در غرب افغانستان‎
(last modified 1397-10-02T14:16:43+00:00 )
جدی 02, 1397 18:46 Asia/Kabul

شدت حملات مسلحانه‌ی مخالفان دولت در غرب افغانستان و نادیده گرفته شدن قوانین بشردوستانه از سوی گروه‌های درگیر، نگرانی فعالان مدنی و مسئولان کمیسیون حقوق بشر در هرات را در پی داشته‌است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، شهروندان غرب افغانستان نیز کشته و زخمی شدن افراد غیرنظامی در حملات مسلحانه‌ای که در بخش‌های مختلف ولایت‌های هرات، غور، فراه و بادغیس صورت میگیرد را غیرقابل تحمل دانسته گفته‌اند: هیچ یک از موازین و قوانین حقوق بشری در این جنگ‌ها رعایت نمی‌شود و مردم مجبورند برای حفظ جانشان خانه و کاشانه‌ی شان را ترک کنند و آواره شوند.

شدت این درگیری‌ها و گاهی نیز حملات کور باعث شده که بیشترین آسیب را افراد غیرنظامی بخصوص زنان و کودکان متحمل شوند.

این باره به یکی از دغدغه‌های مسئولان کمیسیون حقوق بشر هرات بدل شده و تاکید شده‌است که گروه‌های درگیر جنگ باید به منظور حفظ جان افراد بی دفاع و غیرنظامی، اقدامات انسان‌دوستانه را اجرایی کنند.

«حمید تقوی» کنشگر مدنی در هرات نگاهی به وضع امنیتی طی ده سال گذشته در حوزه‌ی غرب کشور داشت و گفت: نشانه‌یی از بهبود اوضاع در مناطق ناامن این منطقه از افغانستان  وجود ندارد و به همین پیمانه تلفات و خسارات افراد ملکی نیز بیشتر شده است.

در عین حال مسئولان کمیسیون مستقل حقوق بشر ولایت هرات بااشاره بر اینکه تاکنون آمار دقیقی از تلفات افراد غیرنظامی در درگیری‌های نیروهای طالبان با دولت افغانستان وجود ندارد، می‌گویند: طولانی شدن جنگ‌ها در کشور همه مردم را آسیب رسانده‌است که باید برای جلوگیری از آن تدابیر بهتری سنجیده شود.

«عبدالقادر رحیمی» رییس این کمیسیون در هرات گفت: شدت درگیری‌ها در ولسوالی‌های 5 گانه‌ی شیندند و ناامنی‌ها در ولایت‌های غرب کشور تلفات زیادی را بر غیرنظامیان وارد کرده‌است.

براساس گزارش‌هایی که از ولایت‌های غرب کشور وجود دارد طی هفته‌ی گذشته نبردهای سنگینی بین نیروهای دولتی و افراد تفنگدار مخالف دولت در بخش‌های مختلف بادغیس، هرات، غور و فراه وجود داشته‌است.

مقام‌های ارشد نظامی در غرب کشور گفته‌اند: استفاده‌ی طالبان از منازل مسکونی به عنوان سنگر، مین‌گذاری‌ها و حملات انفجاری عمده‌ترین مواردی‌است که تلفات و خسارات غیرنظامیان را افزایش داده‌است.

گزارش محمدی ازهرات: 

کلیدواژه