جدی 10, 1397 10:23 Asia/Kabul
  • ترانزیت 120 هزار تن کالا از بندر چابهار به افغانستان

120 هزار تن کالا از بندر چابهار به کشور افغانستان ترانزیت شد .

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: طی 14 ماه گذشته  با تخلیه بار 10 کشتی بزرگ حدود 120 هزار تن کالا شامل گندم و حبوبات از بندر چابهار به افغانستان ترانزیت شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان بنادرودریانوردی جمهوری اسلامی ایران ، « محمد علی حسن زاده » با بیان اینکه چهار بندر کوچین، کاندلا، ماندرا و جواهر نعل نهرو به عنوان بنادر مبدا بارگیری کالاهای ترانزیتی و صادراتی از هندوستان به بندرچابهار تعیین شده اند، افزود: چابهار در بحث تعیین کریدورهای ترانزیتی و حمل و نقلی به عنوان بندر واسط و سه مرز زمینی بین ایران و افغانستان به عنوان نقاط گمرکی تعیین شده است.وی ضمن یادآوری برپایی نخستین نشست راهکار های عملیاتی سازی موافقت نامه چابهار گفت: تعیین کریدور های حمل و نقلی و توافق بر سر پروتکل های اجرایی در حوزه های بندری ، جاده ای و گمرکی از مهم ترین دستاورهای نشست سه جانبه ایران، هند و افغانستان محسوب می شود.حسن زاده پیرامون تاثیر اقتصادی اجرایی سازی موافقت نامه چابهار بر اقتصاد کلان کشور، اظهار داشت: امروز در ایران و همچنین در منطقه، این امکان که یک بندر همزمان بتواند خدمات ترانزیتی و ترانشیپی ارائه کند به صورت محدود وجود دارد. این در حالی است که بندر چابهار هم از نظر ترانشیپی به واسطه برخورداری از کوتاه ترین فاصله با مسیر کشتیرانی آسیا - اروپا و هم از حیث ترانزیتی به دلیل همرز بودن با کشور افغانستان، موقعیت ممتازی و برجسته ای را نسبت به سایر بنادر منطقه دارد.به گفته معاون سازمان بنادر ودریانوردی، کشور هندوستان بر اساس آمار و ارقام حدود 15 میلیون تن با کشور روسیه و کشورهای CIS ( کشورهای آسیای میانه) تجارت دارد که انتظار می رود بخشی از این کالاها از مسیر بندرچابهار تخلیه، بارگیری و ترانزیت شود.عضو هیأت عامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: رونق فعالیت بندر چابهار در سه سطح ' کالا های صادرات و وارداتی استان های شرق و شمال شرقی '، ' کالاهای ترانزیتی ' و ' کالا های ترانشیپی ' تعریف شده و باید از این ظرفییت ها به خوبی استفاده شود.حسن زاده گفت : بررسی آمار عملکرد در مدت 9 ماهه امسال نسبت به دوره مشابه پارسال نشان می دهد که رشد 51 درصدی عملیات بندری ، افزایش 15 درصدی سایز کشتی های ورودی ، رشد 57 درصدی کانتینری و افزایش 60 درصدی کاپوتاژ نفتی در بندر چابهار در این مدت تحقق یافت.وی یادآور شد: موافقت نامه چابهار جزو قانون سه کشور ایران، هند و افغانستان محسوب می شود و هدف این موافقت نامه ارائه خدمات حمل و نقلی و ترانزیت با محوریت بندر چابهار، کاهش هزینه های حمل و نقل و تسهیل جابه جایی کالا و همچنین احیای کریدور حمل و نقل بین المللی در این منطقه است.

کلیدواژه