جدی 10, 1397 15:38 Asia/Kabul
  • تردید درباره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه و افغانستان

در پی اعلام تصمیم واشنگتن برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، برلین نیز نیروهای خود را این کشور خارج می کند.

"دونالد ترامپ"، رئیس جمهوری آمریکا در دستوری تازه از مقام‌های نظامی این کشور خواسته است تا روند خروج دست‌کم هفت هزار سرباز آمریکایی مستقر در افغانستان را طی ماه‌های آینده آغاز کنند.

با عقب نشینی آمریکایی ها از افغانستان، ژنرال "هارالد کوجات" بازرس کل ارتش آلمان نیز اعلام کرد، اگر چه خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان یک گسست بزرگ در ماموریت های بین المللی است، با این وجود آلمان هم ترجیح می دهد نیروهای خود را از آن کشور بیرون بکشد.

هارالد کوجات با انتقاد از این تصمیم ترامپ، وی را شریک غیرقابل اعتمادی برای ادامه ماموریت های جمعی توصیف کرد و گفت: «متاسفانه تاکنون هیچ اطلاعات موثقی از سوی آمریکا دریافت نکردیم، به همین دلیل معتقدیم که آمریکا هیچ ارزشی برای همکاری های نزدیک با همپیمانان خود قائل نیست.»

پیش از اظهارات هارالد کوجات، مقام های آلمان و فرانسه اعلام کردند که به رغم اعلام خروج آمریکا از سوریه، به ماموریت های خود در زمینه مبارزه با تروریسم ادامه خواهند داد.

در همین حال، مرکز پژوهشی دانشگاه هاروارد، نتیجه نظرسنجی از مردم آمریکا را منتشر کرده که طی این گزارش اکثر مردم شرکت کننده، از طرح خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان و سوریه استقبال کرده‌اند.

بر اساس این نظرسنجی، بیش از 52 درصد از شهروندان آمریکایی حضور یافته در این نظرسنجی، خواهان خروج آمریکا از افغانستان و سوریه شده‌اند.

پیش از این، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که جنگ افغانستان سالانه ۴۵ میلیارد دلار برای مالیات دهندگان آمریکا هزینه دارد.

در همین حال، روزنامه واشنگتن پست طی یادداشتی با دفاع از تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکا از سوریه و افغانستان نوشت، این تصمیم درستی بود زیرا حضور یا غیبت نیروهای آمریکا تقریبا یکی است و واشنگتن باید درباره توانایی خود در منطقه متواضع تر باشد.

اما "لیندسی گراهام" عضو مجلس سنای آمریکا که از جمله متحدان اصلی ترامپ در کنگره آمریکاست، پس از دیدار با وی گفت که ترامپ را مجاب کرده، طرح خروج نظامیان آمریکایی از سوریه را مسکوت گذاشته و زمان بیشتری برای تصمیم‌گیری در این ارتباط بدهد.

لیندسی گراهام افزود، پس از دیدار با ترامپ و "جوزف دانفورد"، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نسبت به مسیری که در پیش گرفته‌ایم، اطمینان خاطر پیدا کردم.

تصمیم ترامپ در مورد خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و همچنین ادعای وی درباره شکست داعش با واکنش منفی محافل داخلی و متحدان آمریکا مواجه شده است. بیشتر انتقادات داخلی از تصمیم ترامپ بر مبنای لزوم پایبندی به تعهدات منطقه ای واشنگتن به منظور ادامه اطمینان متحدان آمریکا در خاورمیانه به همراهی واشنگتن با آنها بود .

امریکا به بهانه مبارزه با گروه های تروریستی به صورت غیرقانونی و بدون اجازه دولت سوریه در این کشور حضور نظامی داشت.

حضورغیرقانونی واشنگتن در سوریه به بهانه مبارزه با تروریسم در حالی است که ترامپ  در آغاز ریاست جمهوری اش اذعان کرد که دولت آمریکا عامل اصلی ایجاد گروه های ترویستی از جمله داعش در سوریه بوده است.

بحران در سوریه از سال 2011 با تهاجم گسترده گروه‎های تروریستی مورد حمایت  امریکا و متحدانشان برای تغییر معادلات منطقه به نفع رژیم صهیونیستی آغاز شد.

 

کلیدواژه