دولت کابل: نشست مسکو روند صلح افغانستان را تسهیل نمی کند
(last modified 1397-11-13T11:29:02+00:00 )
دلو 13, 1397 15:59 Asia/Kabul
  • دولت کابل: نشست مسکو روند صلح افغانستان را تسهیل نمی کند

وزارت امور خارجه افغانستان در واکنش به برگزاری نشستی درباره این کشور به میزبانی روسیه اعلام کرد که برگزاری چنین نشست‌هایی در دستیابی به صلح کمک چندانی نخواهد کرد و از مسکو خواست تا به تعهداتش درمورد رهبری و مالکیت افغانستان پایبند باشد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، خبرگزاری طلوع به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان نوشت: ما بر این باوریم که چنین نشست هایی راه را برای رسیدن به صلح در افغانستان هموار نخواهد ساخت؛ موضع ما در این مورد از پیش مشخص شده بود و در این نشست شرکت نخواهیم کرد.

بر اساس گزارش ها، برخی از سیاستمداران افغان و اعضای ارشد گروه طالبان روز سه شنبه 16 دلو در نشستی به میزبانی روسیه شرکت خواهند کرد؛ مقام‌های روسی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز اعلام کرده اند که در این نشست از حکومت افغانستان دعوت نشده ‌است و دلیل این موضوع حضور طالبان در این نشست است.

این در حالی است که حکومت افغانستان در چهار نشست نمایندگان طالبان و امریکا نیز حضور نداشت.

 «محمدمحقق» رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان، «عطامحمد نور» و «محمداسماعیل خان» اعضای رهبری جمعیت اسلامی و «حامدکرزی» رییس جمهور پیشین افغانستان، از جمله افرادی هستند که در این نشست شرکت خواهند کرد.

به گفته محقق، سیاستمداران افغان در تلاش برای دستیابی به صلح این کشور هستند.

طی سه ماه گذشته، این دومین باری است که نشستی در مورد صلح افغانستان به میزبانی مسکو برگزار می شود. نخستین نشست در مسکو نیز بدون حضور نمایند‌گان دولت افغانستان برگزار شد.

این نشست با حضور نمایند‌گان طالبان، نمایندگانی از ده کشور منطقه و ایالات متحده برگزار شد.

طالبان در این نشست به صورت رسمی خواستار خروج نیروهای خارجی از افغانستان شدند.

در این میان، یک مقام آمریکایی در واکنش به میزبانی روسیه از نشست میان طالبان و سیاستمداران افغان، ادعا می کند که روسیه در تلاش برای تخریب گفت وگوهای صلح به پشتیبانی آمریکا است.

اما شورای عالی صلح می‌گوید از هر اقدامی که روند مذاکرات رو در رو میان طالبان و دولت کابل را تسهیل کند پشتیبانی خواهد کرد.

کلیدواژه