دلو 13, 1397 19:22 Asia/Kabul
  • برگزاری نشست گروه بین المللی تماس در مورد افغانستان/تحلیل

نشست گروه بین المللی تماس به ریاست مشترک افغانستان و آلمان و با شرکت نمایندگان بیش از ٥٠ کشور و نهاد های بین المللی، در شهر لندن (پایتخت انگلیس)، برگزار شد.

دفترمطبوعاتی وزارت امورخارجه افغانستان اعلام کرد،دراین نشست،« ادریس زمان» معاون سیاسی وزارت امور خارجه افغانستان با اشاره به کمک های جامعه بین المللی درعرصه های مختلف به افغانستان، درمورد روند صلح به رهبری و مالکیت افغان ها و انتخابات ریاست جمهوری این کشور اطلاعاتی ارائه کرد.

«محمد عمر داوودزی »رییس دبیرخانه  شورای عالی صلح افغانستان نیز در این نشست گفت، شرایط لازم برای تامین صلح در افغانستان بوجود آمده است و باید از آن برای گفتگو با گروه طالبان استفاده شود.

«عمر داود زی» افزود، دستاوردهای ۱۸ سال اخیر دولت افغانستان در روند گفتگوهای صلح با گروه طالبان باید حفظ شود.

در پایان شرکت کنندگان در این نشست از حمایت و پشتیبانی خود در راستای کمک به افغانستان و مبارزه با تروریسم در منطقه تاکید کردند.

برگزاری نشست بین المللی گروه تماس افغانستان در شرایطی است که پیگیری روند استقرار صلح در این کشور از سوی دولت کابل و برخی بازیگران منطقه ای و فرا منطقه ای در دستور کار قرار گرفته است. 

به طورمعمول نقش گروه های تماس در خصوص پرونده های بین المللی ازجمله جنگ در افغانستان،همفکری درخصوص حل بحران از طریق سازوکارهای سیاسی و ایجاد همگرایی درزمینه  کمک به مسئله ای است که مورد مشورت جمعی از کشورها قرار گرفته است.

اگرچه درسال های گذشته چندین نشست گروه بین المللی تماس افغانستان تشکیل شده است اما نتایج برگزاری آن با توجه به پشتوانه دهها کشوری که در این نشست ها حضور یافته اند چندان موثر و راهگشا نبوده است.

وجود دیدگاه های متفاوت دربین کشورهای شرکت کننده درنشست های گروه بین المللی تماس افغانستان درباره جنگ و صلح در این کشوریکی از عوامل موثر در عدم تاثیر گذاری این اجلاس به دلیل عدم اجماع وهمچنین تعریف نشدن نقشه راه و برنامه های عملیاتی حل بحران در افغانستان است.

البته باید توجه داشت که سیاست یکجانبه گرایی آمریکا در افغانستان به خصوص نادیده گرفتن نقش دولت این کشور در برنامه آشتی و برقراری صلح  مهمترین عاملی است که سبب شده تا تلاش ها برای خاتمه جنگ و برقراری ثبات و آرامش در افغانستان به نتیجه مورد انتظار خود نرسد.    

"ژنرال عبدالهادی خالد" کارشناس سیاسی و مشاور ارشد وزیر کشور افغانستان به خبرگزاری اسپوتنیک گفته است،

«هر توافقی که در مورد صلح افغانستان صورت می گیرد باید در رأس آن خود افغانها باشد. نباید دیگران برای ما صلح بیاورند، دیگران می توانند زمینه ساز باشند، ولی وظیفه اساسی و ملی خود افغانها است که روند صلح را افغانی بسازند، جنگ را کوتاه کنند با ایجاد توافق بین الافغانی خود شان روند صلح را مدیریت و رهبری کنند».

در شرایطی که برگزاری نشست های دوجانبه آمریکا با طالبان در سال های اخیر بی نتیجه بوده است،این دیدگاه بیش از گذشته مطرح شده است که کاخ سفید باید از مداخله جویی در روند جنگ و صلح در افغانستان دست بردارد و اجازه دهد در خصوص تحولات این کشور ،دولت کابل بر اساس منافع مردم وملاحظات کلان امنیتی  تصمیم گیری کند.         

کلیدواژه