دلو 14, 1397 12:19 Asia/Kabul
  • دو برابر شدن جمعیت افغانستان تا ده سال آینده

وزیر صحت عامه افغانستان می‌گوید براساس ارزیابی که این وزارت انجام داده، جمعیت افغانستان تا ده سال دیگر دو برابر خواهد شد.

فیروز الدین فیروز، وزیر صحت عامه که روز ( شنبه ۱۳ دلو) در “کنفرانس ملی تنظیم خانواده” در کابل گفت براساس ارزیابی این وزارت جمعیت افغانستان تا سال ۲۰۳۰ میلادی به شصت میلیون نفر می‌رسد.

وزیر صحت عامه می‌گوید در کنار مشکلات اقتصادی و امنیتی رشد جمعیت افغانستان نگران کننده بوده و برنامه تنظیم خانواده و فاصله میان ولادت‌ها، که از سوی این وزارت به کمک نهادهای ملی و بین المللی عملی می‌شود، می‌تواند در این زمینه موثر باشد.

این درحالی است که وزارت صحت عامه می‌گوید این برنامه مورد استقبال قرار نگرفته، ناآگاهی، فقر و بی سوادی مانع تطبیق آن‌ست.

وزیر صحت عامه اظهار داشت، با وجودی که موانع و مشکلات بر سر راه این برنامه وجود دارد، ۲۰ درصدِ مردم از آن استقبال کرده؛ اما این کافی نیست باید برای تطبیق آن تلاش‌های بیشتر صورت گیرد.

افزایش جمعیت در کشورهای فقیر پدیده معمول بوده که در کنار فقر عامل عقب ماندگی محسوب می‌شود. وزارت صحت عامه درحالی از افزایش جمعیت نگران است که جنگ در کشور سبب شده که هرسال هزاران نفر کشته شوند و همچنان سبب آوارگی هزاران نفر دیگر می‌گردد. اما باوجود آن گفته می‌شود جمعیت افغانستان رو به افزایش بوده تا ده سال دیگر دو برابر می‌شود.

این در حالی است که بیش از شصت درصد جمعیت کنونی افغانستان زیر خط فقر زندگی می‌کند و میزان بیکاری نیز در افغانستان هرسال بیشتر می‌شود.

 

کلیدواژه