غنی: مجددی در تمام دوران حیاتش در خدمت ملت افغانستان بود
(last modified Wed, 13 Feb 2019 12:03:22 GMT )
دلو 24, 1397 16:33 Asia/Kabul
  • غنی: مجددی در تمام دوران حیاتش در خدمت ملت افغانستان بود

مراسم تشییع پیکر «صبغت‌الله مجددی» رهبر جبهه ملی نجات و رئیس‌ پیشین دولت اسلامی افغانستان، صبح امروز با حضور «اشرف غنی» و شماری از چهره‌های سیاسی این کشور در ارگ برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، اشرف غنی در این مراسم گفت: امروز یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های تاریخ معاصر افغانستان را از دست دادیم. غم از دست‌دادن مجددی، تنها غم خانواده وی نیست، بلکه غم تمام ملت، مجاهدین و طبقات صوفیه افغانستان است.

وی افزود: مرحوم مجددی از اولین شخصیت‌هایی بود که خطر اتحاد شوروی را به‌صورت جدی و مناسبات غیرعملی که سیاست بی‌طرفی افغانستان را تغییر داد، مورد انتقاد قرار داد و سال‌ها به‌دلیل عقیده خود، در زندان به‌سر برد.

رئیس‌جمهوری افغانستان خاطرنشان کرد: روزی‌که کودتا و هجوم صورت گرفت، مجددی با سایر بزرگان پیش‌قدم شدند و به‌‌عنوان رئیس دولت اسلامی افغانستان نقش ویژه‌ای را ایفا کرد و قدرت را بدون هیچ‌گونه تعلل، به جانشین خود شهید استاد برهان‌الدین ربانی تسلیم کرد.

غنی با اشاره به نقش مرحوم صبغت‌الله مجددی پس از نشست بن، گفت که وی مشورت‌های خوبی به کرزی، من و همکارانم دانش و عبدالله داشت. وی در لویه‌جرگه قانون اساسی نقش خوبی را ایفا و همچنان در لویه‌جرگه‌های مشورتی، اجماع و نبض و سخن ملت را بیان کرد.

رئیس‌جمهوری افغانستان تصریح کرد: مجددی از نخستین روزهای زندگی‌اش در خدمت ملت بود و تا آخرین روزهای حیاتش برای وحدت تلاش کرد.

همچنین در این مراسم، «نجیب‌الله مجددی» فرزند ارشد مرحوم مجددی، گفت: درباره بُعدهای مختلف زندگی مرحوم می‌شود ساعت‌ها سخن گفت، اما در این‌جا من همین‌قدر می‌گویم: سعدیا مرد نِکو نام نمیرد هرگز- مرده آن‌است که نامش به نِکویی نبرند.

مجددی افزود: مرحوم مجددی در قلب‌های مردم ما جای دارد و احساسات و خلوص نیت مردم، برای ما افتخار است. هرچند مرحوم مجددی فعلاً در میان ما نیست، اما در قلب‌های همه ما جای دارد.

در این مراسم، اشرف غنی، حامد کرزی، سرور دانش، عبدالله عبدالله، محمدکریم خلیلی، عبدالرسول سیاف، و شماری از رهبران و شخصیت‏‌های ملی و سیاسی و بزرگان قومی، اعضای کابینه، مشاوران ریاست‌جمهوری، شماری از وکلا و سناتورها، معاونان و اعضای شورای عالی صلح، تعدادی از سفرا، اعضای خانواده و دوستان مرحوم صبغت‌الله مجددی، بر پیکر نخستین ریی‌س پیشین دولت اسلامی افغانستان نماز خواندند.

کلیدواژه