حوت 17, 1397 14:11 Asia/Kabul
  • واکنش‌ها به حمله تروریستی در مراسم سالگرد شهادت «عبدالعلی مزاری»

حمله تروریستی روز گذشته به مراسم بیست‌وچهارمین سالگرد شهادت استاد عبدالعلی مزاری در کابل، که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از 20 تن شد، واکنش‌های فراوانی را به‌دنبال داشت.

به گزارش خبرگزاری فارس، روز گذشته (16 حوت)، مراسم بیست و چهارمین سالگرد شهادت استاد عبدالعلی مزاری رهبر پیشین حزب وحدت اسلامی افغانستان در کابل برگزار شد.

در هنگام برگزاری این مراسم که بسیاری از چهره‌های برجسته سیاسی افغانستان از جمله «حامد کرزی»، «عبدالله عبدالله»، «محمد محقق»، «یونس قانونی»، «لطیف پدرام» حضور داشتند، رسانه‌های خبری افغانستان از وقوع چندین انفجار در دشت برچی کابل خبر دادند.

این حملات زمانی رخ داد که «عبدالله عبدالله» رئیس اجرائیه افغانستان در حالی سخنرانی بود و «محمد محقق»، معاون دوم ریاست اجراییه افغانستان که برگزار کننده‌ این برنامه بود، پس از شنیده شدن صدای چندین انفجار از مردم خواست مراسم را ترک کنند.

این انفجارها در نهایت منجر به کشته شدن 3 تن و زخمی شدن 22 شهروند افغانستانی از جمله «لطیف پدرام» و 8 تن از محافظان حنیف اتمر، شد.

این حملات مرگبار، واکنش بسیاری از سیاسیون افغانستان را به‌دنبال داشت.

ارگ ریاست جمهوری افغانستان پس از این حمله تروریستی در بیانیه‌ای ضمن محکوم خواندن آن، اعلام کرد که حمله به گردهمایی‌ها و تجمعات مردمی، عمل جنایتکارانه و دشمنی با ارزش‌های مدنی و مردم سالاری است.

در این بیانیه آمده است که نهادهای امنیتی و دفاعی افغانستان برای تامین امنیت مردم از تمام امکانات استفاده کرده و در این راستا از هیچگونه سعی و تلاش دریغ نخواهند کرد.

حامدکرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان نیز که هنگام حمله موشکی به مراسم یادبود بیست و چهارمین سالروز شهادت عبدالعلی مزاری، در این مراسم حضور داشت، این حمله را نکوهش کرد و گفت که این عمل از سوی «عناصر بیگانه ضد صلح و اتحاد و اتفاق در کشور» انجام شده‌ است.

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان نیز با انتشار بیانیه‌ای با محکومیت شدید حمله تروریستی به مراسم گرامیداشت شهید مزاری در کابل،  اعلام کرد که دشمنان مردم و نظام که به دنبال فرصتی برای برهم زدن نظم و آرامش هموطنان عزیز ما هستند، امروز با انجام حملات موشکی به مراسم یادبود از سالروز شهادت استاد مزاری شهید وحدت ملی، چهره منفورشان را هویدا ساختند.

این دفتر تاکید کرد که به‌منظور بررسی این حمله، حلقات مربوط به این اقدام ضد نظام و ملت ستیز، شناسایی و مجازات می‌شوند.

محمد کریم خلیلی رییس شورای صلح افغانستان نیز در اطلاعیه‌ای ضمن محکومیت این حمله تروریستی، تاکید کرد که تروریست‌ها و دشمنان صلح و امنیت، مراسم سالگرد شهید وحدت ملی استاد عبدالعلی مزاری و یارانش را آماج پی‌ در پی قرار دادند. طی این حملات جنایتکارانه، شماری از هموطنان عزیز ما شهید و زخمی شدند. این حمله از هر جهت متفاوت بود. در طول نزدیک به ۴۰ دقیقه حملات متوالی با پرتاب سلاح سنگین، صورت گرفته که پرسش‌های زیادی را بر می‌انگیزد.

محمد محقق، معاون دوم ریاست اجراییه و رهبر حزب وحدت مردم افغانستان نیز، پس از حمله موشکی به مراسم گرامیداشت، بیست‌وچهارمین سال‌گرد شهید عبدالعلی مزاری، گفت که انجام این گونه حملات یا ضعف دولت است، یا تبانی حکومت با گروه‌های تروریستی.

سرور دانش معاون رییس‌جمهور افغانستان نیز در اطلاعیه‌ای، حمله تروریستی به مراسم سالگرد شهید عبدالعلی مزاری شهید وحدت ملی در شهر کابل را به شدت محکوم کرد و آن را یک عمل ننگین و بزدلانه خواند.

وی گفت: در حالی شاهد حملات تروریستی و دهشت افکنانه به یک مراسم ملی هستیم که از سوی دیگر مذاکرات صلح جریان دارد و بسیاری‌ها بر این مذاکرات دل بسته‌اند و گمان می‌کنند که تروریست‌ها بر سر عقل آمده‌اند. در همین مراسم نیز تعدادی از مقامات سابق افغانستان خوش‌بینی خود را اظهار داشتند. اما دقایقی بعد تروریست‌ها با انجام حملات کور و تروریستی بر مراسم شهید مزاری به نشان دادند که این خوش بینی‌ها، ساده لوحی بیش نیست.

سفارت ایران در کابل نیز در پیامی ضمن محکومیت این حمله تروریستی اعلام کرد که سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل این حمله را به شدت تقبیح کرده و مراتب همدردی عمیق خود را با دولت و ملت افغانستان به‌ویژه خانواده‌های قربانیان این اقدام نابخشودنی ابراز و از خداوند متعال برای مجروحان این حادثه شفای عاجل مسئلت می نماید.

همچنین وزارت خارجه ایران نیز در پیامی حمله انتحاری به یک گردهمایی در شهر کابل که برخی از مقامات و شخصیت های دولتی افغانستان نیز در آن حضور داشتند‌ را شدیداً محکوم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در این رابطه گفت: هدف گروه‌های تروریستی از جمله داعش از اینگونه اقدامات ایجاد رعب و تفرقه در بین صفوف دولت و مردم افغانستان است.

وی عنوان کرد: رمز ناکامی این گروه‌ها در رسیدن به اهداف شوم خود، هوشیاری تمامی ارکان دولتی و مردمی افغانستان است. 

قاسمی افزود: داعش با دست زدن به اینگونه اقدامات غیرانسانی، پراکنده و بی‌هدف به خیال خام خود در پی ابراز وجود و جبران شکست‌های خود در سوریه و عراق است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران بیان کرد: قطعا اراده، همکاری و همبستگی دولت و ملت افغانستان می تواند عامل مهمی در پاکسازی این کشور از لوث وجود تروریسم باشد که اطمینان داریم دیر یا زود این اتفاق مبارک خواهد افتاد و این آرزوی ایران بعنوان کشور همسایه و دوست افغانستان است.

کلیدواژه