مردم افغانستان از منابع طبیعی نگهداری کنند
(last modified 1395-07-06T11:57:25+00:00 )
میزان 06, 1395 16:27 Asia/Kabul
  • مردم افغانستان از منابع طبیعی نگهداری کنند

سخنرانان نشست معرفی استراتژی ملی تنظیم منابع طبیعی این استراتژی را راه‌حل چالش‌های اقتصادی موجود افغانستان دانسته و تطبیق آن را نیازمند 324 میلیون دلار خواندند.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، نشستی تحت عنوان «معرفی استراتژی ملی تنظیم منابع طبیعی افغانستان» امروز (سه شنبه) به همت «وزارت کشاورزی» با حضور مقامات دولتی و اعضای رهبری این وزارت در کابل برگزار شد.

سخنرانان این نشست، با تأکید بر اینکه مردم افغانستان باید از منابع طبیعی خود نگهداری کنند، ابراز داشتند: تنظیم و نگهداری از منابع طبیعی می‌تواند 80 فیصد نیازمندی‌های اقتصادی افغانستان را رفع کند.

استراتژی ملی تنظیم منابع طبیعی راه‌حل چالش‌های اقتصادی

«میر امان‌الدین حیدری» معاون وزارت کشاورزی در این نشست گفت: استراتژی ملی تنظیم منابع طبیعی که بر اساس اولویت ملی توسعه کشاورزی افغانستان ترتیب شده، روی موضوعات تنظیم جنگلات، علفچر‌ها، مناطق حفاظت شده و ارتقای ظرفیت متمرکز است.

حیدری افزود: این استراتژی به منظور پایداری منابع طبیعی، رسیدگی به چالش‌های اقتصادی، اجتماعی، فنی، تغییر آب و هوا و با استفاده از شیوه‌های علمی و فنی آماده شده است.

وی تصریح کرد: محور اصلی این استراتژی تنظیم، نگهداری، احیای منابع طبیعی بویژه جنگل‌ها، علف‌زارها و مناطق ارزشمند، جلوگیری از توسعه دشت‌ها و ایجاد کمربند‌های سبز شهری است.

جامعه جهانی همکاری کند

معاون وزارت کشاورزی چالش‌های عمده فرا ‌روی منابع طبیعی را مشکلات اقتصادی، عدم بدیل مناسب برای زندگی، عدم آگاهی و نبود برنامه درازمدت عنوان کرد و گفت: برای حل این چالش‌ها نشست‌های مشورتی برگزار و راه حل‌های علمی ترتیب شده است.

میر امان‌الدین حیدری از جامعه‌جهانی خواست تا در اجرای این استراتژی با افغانستانی‌ها همکاری کند.

این مقام وزارت کشاورزی افغانستان همچنین اظهار داشت: با اجرای این استراتژی نه‌تنها زمینه رشد اقتصادی از طریق اشتغال‌زایی فراهم می‌شود، بلکه منابع طبیعی نیز به صورت پایدار تنظیم می‌شود.

تنظیم منابع طبیعی نیازمند 324 میلیون دلار است

در همین حال «محمدرفیع قاضی‌زاده» رئیس عمومی منابع طبیعی افغانستان در این نشست گفت: استراتژی ملی تنظیم منابع طبیعی از سوی خود افغانستانی‌ها ترتیب شده است.

قاضی‌زاده با بیان اینکه مردم و جامعه نقش اساسی برای تنظیم و حفاظت منابع طبیعی دارند، افزود: دولت افغانستان متعهد شده تا از منابع طبیعی کشور نگهداری کند.

وی مدیریت جنگل‌ها، علف‌زارها، مناطق حفاظت شده و ارتقای ظرفیت نهاد‌ها و منابع بشری را از اهداف استراتژی ملی تنظیم منابع طبیعی خواند و تصریح کرد: برای اجرای این استراتژی 324 میلیون دلار نیاز است.

رئیس عمومی منابع طبیعی تصریح کرد: دولت افغانستان 50 فیصد هزینه آن را پرداخت می‌کند و مابقی آن از کشور‌های حمایت‌کننده و شرکت‌ها دریافت خواهد شد.

محمدرفیع قاضی‌زاده در پایان سخنان خود با بیان اینکه اجرای این استراتژی زمینه خوبی برای اشتغال‌زایی افغانستانی‌ها است، اظهار داشت: این استراتژی می‌تواند 16.7 میلیون روز کاری ایجاد کند.

گفته می‌شود که با اجرای این استراتژی حدود 80 فیصد نیازمندی‌های اقتصادی افغانستان رفع شده و منابع طبیعی نیز به صورت پایدار تنظیم می‌شود.

کلیدواژه