لشکر طیبه؛تهدید بزرگ برای نیروهای آمریکایی در افغانستان/تحلیل
(last modified Mon, 27 May 2019 09:49:15 GMT )
جوزا 06, 1398 14:19 Asia/Kabul
  • لشکر طیبه؛تهدید بزرگ برای نیروهای آمریکایی در افغانستان/تحلیل

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد،گروه تروریستی لشکر طیبه مستقر در پاکستان یکی از بزرگترین تهدیدها برای نظامیان آمریکایی در افغانستان است.

سازمان ملل و آمریکا لشکر طیبه را در لیست سیاه گروه های تروریستی قرار داده اند .
دولت هند هم لشکر طیبه را مسئول اصلی حملات به برخی مراکز در شهر بمبئی در سال ۲۰۰۸ می داند که بیش از ۱۶۰ کشته برجای گذاشت.موضوع برخورد و لزوم بازداشت سرکرده و اعضای لشکر طیبه از جمله مسائل مورد مناقشه بین دولت های هند،پاکستان و آمریکا است.
گزارش تازه پنتاگون درباره اینکه لشکر طیبه یکی از بزرگترین تهدیدها برای نظامیان آمریکایی در افغانستان نشانه ای از سیاست کاخ سفید در حفظ و تداوم فشارهای سیاسی و روانی علیه پاکستان است که از نظر مقامات واشنگتن برخورد دوگانه با تروریسم دارد.

به خصوص آنکه دولت آمریکا مواجهه با چالش ناکامی در جنگ افغانستان و شکست در مبارزه با تروریسم در این کشور را متوجه سیاست های غیر شفاف پاکستان در مقابله با افراط گرایی می داند و به همین دلیل در سال های اخیر تدابیر تنبیهی علیه اسلام اباد اعمال کرده است‌.
قطع کمک های و نظامی به پاکستان از جمله ابزارهای تنیهی آمریکا علیه آن کشور است که ترجیح توسعه روابط راهبردی با هند نیز دیکر مکانیسم فشار سیاسی بر اسلام اباد محسوب می شود.
دولت آمریکا در سال های اخیر برغم اعمال تدابیر تنبیهی و فشار سیاسی علیه پاکستان اما همچنان سیاست های این کشور را بر خلاف برنامه های منطقه ای خود از جمله در جنگ افغانستان می داند.
شاشانک جوشی کارشناس مسائل سیاسی می گوید؛ پاکستان تجربه خوبی در ساکت کردن امریکابا دادن امتیازات کوچک و بدون تغییر در استراتژی اش دارد.

به خصوص آنکه در ماه های گذشته گزارش هایی منتشر شده که نشان می دهد لشکر طیبه با گسترش فعالیت خود به افغانستان و ایجاد برخی مراکز آموزشی دراین کشور موجب بروز نگرانی های جدی شده است‌.

البته فشارهای آمریکا در دوره دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور از جنبه های مختلف افزایش پیدا کرده است که این مسئله با مواضع متفاوتی در کنگره آمریکا مواجه شده است.
طیفی از نمایندگان کنگره آمریکا در چارچوب رویکرد ترامپ خواستار افرایش فشارها بر پاکستان برای ایجاد تغییر در سیاست این کشور در مبارزه با تروریسم هستند اما در مقابل نیز شماری از اعضای کنگره آمریکا تداوم فشار بر اسلام آباد را موجب کشیده شدن پاکستان به توسعه روابط با روسیه و چین به عنوان رقبای کاخ سفید می دانند.

کلیدواژه