جوزا 18, 1398 16:40 Asia/Kabul
  • انتقاد از عدم اجرایی شدن پروژه تاپی در ولایت هرات

با آنکه بیشتر از یکسال از برگزاری مراسم افتتاح پروژه مهم انتقال گار کشور ترکمنستان از طریق افغانستان و پاکستان به کشور هند می گذرد اما تا هنوز کار عملی این پروژه اغاز نشده است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، شماری از شهروندان این ولایت برگزاری مراسم افتتاحیه تاپی و حضور رهبران کشورهای عضو در هرات را کارزار انتخاباتی برای رییس جمهور غنی میدانند.

اعضای شورای ولایتی هرات نیز نگاهی به برگزاری پر زرق و برق افتتاحیه تاپی در هرات دارند  که با هزینه های گزافی برگزار شد و تا کنون نتیجه ای در بر نداشته است.

«عبدالرحیم صالحی» عضو شورای ولایتی هرات با یاد آوری پیام رییس جمهور افغانستان در روز برگزاری این مراسم گفت: اشرف غنی به مردم هرات اطمینان داد که ظرف یک سال خط لوله گاز از هرات عبور خواهد کرد و منازل هراتیان نیز از گاز وارداتی بهره مند خواهد شد.

صالحی خاطرنشان کرد: تا هنوز این پروژه رسما کار عملی اش را آغاز نکرده و مشخص نیست چه زمانی این خط لوله مهم و ارزشمند از هرات عبور کند.

از جانب دیگر بازرگانان، صاحبان مشاغل، کارخانه داران و سرمایه گذاران در شهرک صنعتی هرات تاکید دارند: شهرک صنعتی هرات، منازل و پارک های تولیدی و صنایع نیاز اشد به انرژی گاز دارند که باید دولت افغانستان به این امر توجه اساسی داشته باشد.

«عصمت الله وردک» یکی از این کارخانه داران است که در شهرک صنعتی هرات سرمایه گذاری کرده و انتقال خط لوله گاز و استفاده از گاز وارداتی ترکمنستان را برای شگوفایی و رونق کارو بارش مهم خوانده گفت: عدم اجرایی شدن این طرح اقتصادی بزرگ تمامی امیدهای مردم افغانستان را به یاس مبدل کرده است.

با آنکه انتقادها از عدم راه اندازی پروژه تاپی در هرات وجود دارد اما مسئولان اداره معادن و پطرولیم این ولایت پافشاری دارند: تلاش ها برای هرچه زودتر اجرا شدن این پروژه ادامه دارد و تا 3 ما آینده کار عملیاتی و روند کندنکاری مسیر انتقال خط لوله گاز تاپی آغاز خواهد شد.

آنگونه که دیده می شود هنوز مردم افغانستان به منظور استفاده از گاز وارداتی ترکمنستان باید منتظر باشند.

اما مشخص نیست این انتظار تا چه زمانی ادامه خواهد داشت.

کلیدواژه