اسد 09, 1398 08:14 Asia/Kabul
  • پیگیری گسترش مناسبات اقتصادی ایران و افغانستان در کابل

وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران در دیدارهای جداگانه با رئیس جمهور، رئیس اجرایی دولت وحدت ملی و وزیران آب و انرژی و مالیه افغانستان، گسترش مناسبات اقتصادی دو کشور را پیگیری کرد.

به گزارش رادیو دری؛ "رضا اردکانیان" و "محمد اشرف غنی" رئیس جمهوری افغانستان روز سه شنبه در زمینه‌های مختلف از جمله مبادلات انرژی، سرمایه گذاری‌های مشترک در زمینه‌های آب و فناوری های مربوط به آن، مباحث زیست‌محیطی، راه آهن، مشارکت افغانستان در طرح بندر چابهار و حل و فصل مباحث بانکی گفت وگو کردند.

در این دیدار طرفین همچنین بر ضرورت همکاری‌های آبی در حوضه آبریز مشترک با تاکید بر ضرورت توسعه متعادل و دوسویه برای ساکنان دو طرف مرز و در کنار آن مدیریت بهینه منابع آبی توافق کردند.

"اردکانیان" پس از دیدار با رئیس جمهور افغانستان، با
"عبدالله عبدالله" رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان دیدار و گفت و گو کرد.

در این دیدار، ضرورت فعال کردن بیش از پیش ساز و کار کمیسیون مشترک با هدف توسعه روابط در حوزه اقتصاد، آب، انرژی و همچنین بهره برداری از ظرفیت های بندر چابهار مورد توجه قرار گرفت.

وزیر نیرو ایران و "محمد گل‌خلمی" وزیر انرژی افغانستان نیز در دیدار با یکدیگر، آخرین وضعیت روابط دو کشور در حوزه های آب و انرژی را مورد بحث و بررسی قرار دادند و بر ضرورت توسعه همکاری‌ها در حوزه‌های زیربنایی و بهره‌برداری از ظرفیت‌های دوجانبه و بین‌المللی در این زمینه تاکید کردند.

انتقال تجارب ایران در حوزه‌های برق و ساخت دستگاه‌های زباله‌سوز از دیگر موضوعات مورد توافق اردکانیان و گلخلمی بود.

"رضا اردکانیان" در ادامه سفر خود با "محمد همایون قیومی" سرپرست وزارت مالیه افغانستان و رئیس کمیسیون مشترک افغانستان و ایران دیدار کرد.

در این دیدار دو طرف ضمن بررسی آخرین وضعیت روابط دوجانبه در حوزه‌های اقتصادی از جمله تجارت، ترانزیت و انرژی، نسبت به برگزاری کمیسیون مشترک به عنوان ساز و کار مهم توسعه روابط دوجانبه توافق کردند.

وزیر نیرو جمهوری اسلامی ایران به منظور رایزنی با مقامات افغانستان روز سه شنبه وارد کابل شد. 

کلیدواژه