اسد 27, 1398 11:02 Asia/Kabul
  • واکنش‌ها به حمله مرگبار به مراسم عروسی در کابل

حمله مرگبار شب گذشته بر یک مراسم عروسی در غرب شهر کابل با واکنش‌های متعددی داخلی مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان در پیامی حمله انتحاری در مراسمی در یکی از هتل‌های کابل را محکوم کرد. 

غنی در صفحه توئیتر خود نوشت: حمله به مراسم عروسی در کابل را محکوم می کنم و اولویت دولت در حال حاضر رسیدگی به مجروحان این حادثه است. 

وی اضافه کرد: به مسئولان مربوط دستورات لازم برای رسیدگی به مجروحان این حادثه صادر شده است و در واکنش به این حادثه در مورد نواقص امنیتی تجدید نظر خواهد شد. 

رئیس جمهور افغانستان ادامه داد: طالبان نمی تواند در این زمینه مسئولیتی را نپذیرد به این دلیل که زمینه این ترورها از را این گروه ایجاد کرده است. 

وی در خاتمه تاکید کرد: امروز را روز عزای عمومی اعلام می‌کنم.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی دولت افغانستان هم در بیانیه ای با محکوک کردن حمله تروریستی کابل اعلام کرد«تروریستان مزدور با چنین حمله‌ای بار دیگر ثابت کردند که به هیچ دین و آیینی معتقد نیستند و وظیفه‌ای جز انسان‌کشی و وحشت‌آفرینی ندارند.»

رئیس اجرایی دولت افغانستان افزود است که حمله بر مراسم عروسی جنایت جنگی و عمل ضد بشری است.

"صلاح الدین ربانی" ­وزیر امور خارجه افغانستان نیز در پیامی با اعلام اینکه حمله بر تجمع های مردمی نمادی از قتل عام و جنایت ضد بشریت است از مردم این کشور خواست در قبال چنین حملاتی متحد شوند.

"حمد الله محب" مشاور امنیت ملی افغانستان هم با اشاره به اینکه عاملان این انفجار تروریستی مجازات خواهند شد گفت ، از آنجا که تروریست ها نمی توانند با جنگ مستقیم به اهداف خود دست یابند، غیرنظامیان افغانستان را هدف قرار می دهند.

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری نیز گفته که حمله گروه‌های تروریستی و افراط گرایان بداندیش، بر اماکن عمومی، مساجد و مراکز دینی و مذهبی و همچنین محافل جشن و سرور مردم فقط به هدف قتل عام مردم، خون ریزی و ترویج خشونت انجام می‌شود.

آقای دانش افزوده، تروریستان خون آشام با این گونه اعمال ننگین از یک طرف می‌خواهند ترس و حشت ایجاد کنند و از طرف دیگر می‌خواهند بر آتش تفرقه و نفاق دامن بزنند تا از آن طریق به اهداف شوم خود دست یابند.

عطامحمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی نیز ضمن تقبیح این حمله گفته، "تاسف آور است كه حكومت آن قدر درگير تجليل كردن‌هاى گزاف و غير ضروری است كه تامين امنيت جان مردم كه از نخستين مسئوليت هايش است را فراموش كرده است.

"آقای نور افزوده که این رویداد نشان دهنده عمق شماتت دشمنان است که حتا به خوشی‌های مردم هم رحم نمی‌کنند.شاه حسین مرتضوی مشاور رییس جمهور نیز این حمله را جنایت علیه بشریت خوانده و تاکید کرده که کشورهای جهانی نباید از کنار این فاجعه به سادگی عبور کنند.

گفتنی است که حوالی ساعت 22:40 شب گذشته یک مهاجم انفجاری خود را در یک تالار عروسی در ناحیه ششم امنیتی کابل منفجر کرد. آمار تلفات انفجار شب گذشته در یک مراسم عروسی در کابل به ۶۳ کشته و ۱۸۲ زخمی رسیده است.

کلیدواژه