سنبله 06, 1398 14:12 Asia/Kabul
  • 4 هزار تروریست داعش در افغانستان فعال هستند؛ سربازگیری ادامه دارد
    4 هزار تروریست داعش در افغانستان فعال هستند؛ سربازگیری ادامه دارد

معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت: در حال حاضر بیش از 4 هزار جنگجوی داعش در افغانستان فعالیت دارند.

به گزارش خبرگزاری فارس، گینادی کوزمین، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، در جلسه شورای امنیت این سازمان گفت: در حال حاضر بیش از 4 هزار جنگجوی داعش در افغانستان فعالیت دارند.

وی گفت: "داعشی ها اکنون اقداماتی فعال را برای مبدل ساختن افغانستان به عنوان یک پُل نفوذی به دیگر کشورهای منطقه، براه انداخته اند."

کوزمین در ادامه گفت: در حال حاضر بیش از 4 هزار داعشی در ولایات کنر و ننگرهار متمرکز شده اند.

به گفته وی، علاوه بر شماری از شبه نظامیان داعش در مناطق شمالی و برخی ولایت های شرقی افغانستان نیز فعالیت های خود را افزایش داده اند.

وی گفت: سربازگیری فعال داعش در میان جوانان، فرماندهان گروه های محلی و منطقه‌ای از جمله طالبان و حزب التحریر و همچنین پذیرش شبه نظامیان از مناطق جنگی خاورمیانه در حال انجام است.

وی تأکید کرد: خطرناک ترین وضعیت در مناطق هم مرز افغانستان با تاجیکستان و ترکمنستان در حال توسعه است و شمار داعشی ها در این مناطقه حدود 1300 نفر تخمین زده می شود.

براساس گزارش‌ها اکنون به‌ واسطه کمک‌های اطلاعاتی، تدارکاتی و تسلیحاتی امریکا شمار اعضای این گروه که از پشتوانه مردمی نیز در افغانستان برخوردار نیست بین 2500 تا 4 هزار نفر تخمین زده می‌شود و بسیاری از اعضای آن نیز از آسیای مرکزی، کشورهای عربی، چچن، هند، بنگلادش و دیگر ملّیت‌ها هستند.

پیش از این برخی کشورهای منطقه و مقامات محلی افغان با اشاره به پرواز بالگردهای ناشناس در آسمان افغانستان در حمایت از داعش، انتقال سرکرده‌های این گروه و همچنین حمایت تدارکاتی و تسلیحاتی، امریکا را به حمایت از این گروه تروریستی متهم کرده‌اند.

به‌گفته مقامات روس با توجه به اینکه حریم هوایی افغانستان در اختیار امریکا و ناتو قرار دارد پرواز این بالگردها بدون اطلاع آن‌ها غیرممکن است.

کلیدواژه