نهمین دور مذاکرات آمریکا و طالبان در قطر پایان یافت
(last modified 1398-06-08T07:51:16+00:00 )
سنبله 08, 1398 12:21 Asia/Kabul
  • نهمین دور مذاکرات آمریکا و طالبان در قطر پایان یافت

دور نهم گفت‌وگوها میان هیئت آمریکایی و طالبان در شهر دوحه قطر به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری فارس، دور نهم گفت‌وگوها میان هیئت آمریکایی و طالبان در شهر دوحه قطر به پایان رسید.

به نوشته آریانانیوز، این گفت‌گوها امروز به پایان رسیده  و قرار است خلیل‌زاد به‌زودی به کابل بیاید و جزئیات گفت‌وگوها با طالبان را با مقامات حکومت افغانستان شریک سازد.

پس از گذشت حدود یک هفته از آغاز دور نهم مذاکرات میان طالبان و آمریکا در دوحه، منابع خبری بامداد روز چهارشنبه (6 سنبله) از نهایی شدن متن توافقنامه میان نمایندگان دو طرف در قطر خبر داده بودند.

این در حالی است که ژنرال «ژوزف دانفورد» فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا روز سه شنبه در کنفرانس مشترک خبری با وزیر دفاع این کشور گفت:  بسیار زود است که دربارۀ خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان صحبت کنیم. 

وی اضافه کرد: من در حال حاضر از واژه خروج از افغانستان استفاده نمی‌کنم. افغان‌ها برای مبارزه با خشونت به حمایت نیروهای خارجی در این کشور احتیاج دارند. 

به نوشته فاکس نیوز، آمریکا و طالبان در حال رایزنی در دوحه قطر برای پایان دادن به جنگ 19 ساله هستند. مذاکراتی که طرفین اعلام کردند به زودی پیش نویس آن امضا خواهد شد. 

دانفورد ادامه داد: هر توافق صلحی براساس شرایط امنیتی افغانستان خواهد بود و اینکه نیروهای نظامی افغانستان در حال حاضر بدون کمک نیروهای خارجی قادر به تامین امنیت در این کشور نیستند. 

آمریکا در حال حاضر 14 هزار نظامی در افغانستان دارد که ترامپ تلاش می‌کند با توافق با طالبان این نظامیان را کابل خارج کند. 

این در حالی است که «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در مورد توافق با طالبان گفته بود: آمریکا هیچوقت به دنبال حضور نظامی دائمی در افغانستان نبوده است. 

دور نهم مذاکرات میان طالبان و آمریکا در حالی برگزار شد که در 8 دوره قبلی دو طرف به نتایج قابل قبولی دست نیافته‌ بودند و اختلافات همچنان بر سر جدول زمان‌بندی خروج نیروهای خارجی از افغانستان به قوت خود باقی مانده بود.

اعلام جدول خروج نیروهای خارجی از افغانستان، تضمین‌دادن مبنی بر استفاده‌نشدن از خاک افغانستان علیه آمریکا، برقراری آتش‌بس و آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، موارد عمده توافقنامه صلح است.

کلیدواژه