سنبله 09, 1398 08:34 Asia/Kabul
  • اوضاع افغانستان؛ محور دیدار مقامات ایران و ازبکستان در تاشکند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در «تاشکند» با نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در افغانستان دیدار و آخرین وضعیت این کشور را مورد بررسی قرار دادند.

به گزارش رادیو دری،«بهمن آقا رضی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در «تاشکند» با «عصمت‌الله ایرگاش‌ اف» نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان در افغانستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار طرفین درباره اوضاع افغانستان، تلاش‌های بین المللی و منطقه‌ای در زمینه حل و فصل چالش‌های این کشور، همکاری‌های اولویت دار 2 کشور در امر ارائه کمک به بازسازی زیربناهای اقتصادی افغانستان تبادل نظر کردند.

طرفین با اشاره به همکاری‌های ازبکستان و ایران در افغانستان خواستار ادامه رایزنی‌های مستمر درباره مسایل این کشور شدند.   

در این دیدار همچنین بر تشدید گفت‌وگوها بین کشورهای منطقه درباره کمک به پروسه صلح آمیز و اجرای مشترک طرح‌های بزرگ اقتصادی در افغانستان برای برقراری زندگی صلح آمیز در این کشور تاکید شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان از مقامات وزارت امور خارجه این کشور برای همکاری‌های موثر و کمک در زمان فعالیت خود در توسعه روابط دوجانبه تشکر کرد.

بهمن آقا رضی در ازبکستان روز 29 آگوست همچنین با «عبدالعزیز کامل اف» وزیر امور خارجه ازبکستان دیدار و گسترش بیش از پیش همکاری‌های 2 کشور در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی و بازرگانی را بررسی کرد.

مبادلات بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و ازبکستان طی 6 ماه اول سال 2019 میلادی در سطح 213 میلیون و 800 هزار دلار قرار گرفته که نسبت به مدت مشابه سال 2018 میلادی 40 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

جمهوری اسلامی ایران استقلال ازبکستان‌ را در تاریخ 25 دسامبر سال 1991 میلادی به رسمیت شناخته و در تاریخ 10 می سال 1992 میلادی بین این 2 کشور روابط سیاسی برقرار شده است. 

کلیدواژه