سنبله 20, 1398 17:47 Asia/Kabul

جلسه ای تحت عنوان "حمایت مردم هرات از روند صلح باعزت، انتخابات، نیروهای ملی امنیتی و دفاعی و پروژه‌های ملی" با اشتراک وزیر سرحدات و قبایل افغانستان، مقامات بلند رتبه محلی و متنفذین و نماینده‌های مختلف نهادهای اجتماعی هرات برگزار گردید.

به گزارش خبرنگار رادیو دری، برگزارکنندگان این برنامه هدف از راه‌اندازی این جرگه مردمی را حمایت از مسائل و موضوعات مهم جامعه چون صلح، انتخابات، نیروهای امنیتی و دفاعی و پروژه‌های ملی عنوان کردند.

محمد شفیق گل آقا شیرزی وزیر سرحدات و قبایل افغانستان در سفر به ولایت هرات برای برگزاری جرگه مردمی و دیدار با سران اقوام و گفتگو برای ایجاد صلح و انتخابات در افغانستان دراین حمایش حضور یافت و تاکید کرد: مذاکرات طالبان با حکومت قبل از مذاکرات با آمریکا تعیین شده بود اما از سوی شورای امنیت افغانستان برهم خورد.

وزیر سرحدات و قبایل افغانستان گفت: قبل از آنکه، گفت‌و‌گوها در مورد مذاکرات صلح با طالبان صورت گیرد و این مذاکرات از سوی آمریکایی‌ها ملغا شود حکومت آماده مذاکره با طالبان بود اما شورای امنیت ملی افغانستان این روند را به گونه دیگری تغییر داد.

شیرزی در دیدار با شماری از نمایدگان مردم هرات با بیان اینکه بدون کمک و دخالت‌ کشورهای خارجی برای ایجاد صلح، حکومت و گروه طالبان برای مذاکره آماده بودند، اظهار داشت: حتی برنامه‌های مذاکره و رسیدن به یک صلح دائمی سنجیده شده بود اما از سوی مشاور امنیت ملی افغانستان این برنامه‌ها برهم خورد.

وی تاکید کرد که، پس از آن نیز این مذاکرات با آمریکایی‌ها خارج از افغانستان شروع شد و نتیجه آن را همه دیدند که آمریکا با سرنوشت افغانها بازی کرده و این مذاکرات راه به جایی نبرده است.

از سوی دیگر عبدالقیوم رحیمی والی هرات نیز در این مورد گفت: موضوع صلح و لغو مذاکرات از نخست به درد افغانها نمیخورد و هرصلحی که بیرون از افغانستان صورت گیرد دردی از رنج ها و مشکلات مردم افغانستان را دوا نخواهد کرد.

رحیمی با بیان اینکه صلح اگر ایجاد شدنی است باید واضح باشد، تصریح  کرد: حکومت از یک سو و طالبان از سوی دیگر باید در داخل کشور خودشان گفتگو‌ها برای رسیدن به صلح را آغاز کنند.

مولوی سید احمد آخندزاده نماینده شورای علمای غرب افغانستانا نیز تاکید کرد که، مدت 9 ماه است که ملت افغانستان منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات و تحکیم صلح و امنیت بودند اما این صلح که از مردم پوشیده بود و پشت درهای بسته گفتگوها صورت گرفت بیشتر از هر زمان دیگری برای مردم خسته از بحران افغانستان سردرگمی ایجاد کرده است.

جزئیات بیشتر این خبر در گزارش همکارمان محمدی از هرات موجود است.

کلیدواژه