جدی 02, 1400 11:53 Asia/Kabul
  • تعطیلی هفتاد درصد رسانه‌های افغانستان
    تعطیلی هفتاد درصد رسانه‌های افغانستان

اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان در واکنش به گزارش اخیر سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید: در چهار ماه گذشته، چهل درصد نه، بلکه هفتاد درصد رسانه‌های کشور فعالیت خود را متوقف ساخته‌اند.

به گزارش رادیودری، سازمان گزارشگران بدون مرز روز گذشته با ارائه‌ی گزارشی گفته است از 543 رسانه‌ای که در اواخر ماه اگوست شمارش شده است، هم‌اکنون فقط 312 رسانه فعالیت دارند و 43 درصد از رسانه‌ها فعالیت خود را متوقف ساخته‌اند.

امامسرور لطفی، عضو اتحادیه ژورنالیستان افغانستان در واکنش به گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز در مورد وضعیت رسانه‌های افغانستان گفت:چندی قبل اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان براساس نتایج یک  نظرسنجی اعلام کردکه هفتاد درصد رسانه‌ها مسدود و هفتاد درصد خبرنگاران نیز بی‌کار شده‌اند.

لطفی افزود: روز‌به‌روز وضعیت رسانه‌ها در افغانستان وخیم می‌شود.

به گفته وی؛ مشکلات اقتصادی و محدودیت‌هایی که از سوی نظام حاکم بر کشور بر رسانه‌ها وضع می‌شود، نشان دهنده این است که ادامه این وضعیت، متباقی رسانه‌های فعال را نیز مسدود خواهد کرد و این محدودیت‌ها باعث از بین رفتن جامعه رسانه‌ای خواهد شد.

وی اضافه کرد: نظام حاکم باید از وضع محدودیت‌ها دست بکشد و از جامعه رسانه‌ای حمایت کند تا باشد دوباره وضعیت به حالت عادی برگرددوگرنه اتفاقی پیش خواهد آمد که قابل جبران نخواهد بود. ما در بیست سال گذشته دستاوردهای زیادی داشتیم؛ اگر این‌ها در شش ماه از بین برود، باید بیست سال دیگر کار کنیم تا به این سطح برسیم.

به باور وی؛ وضعیت اطلاع‌رسانی فوق‌العاده مشکل دارد؛ زمانی که دسترسی به اطلاعات مشکل باشد، وضعیت اطلاع‌رسانی نیز مشکل خواهد داشت.

لطفی اشاره کرد: از زمان آغاز حکومت فعلی، حدود هفتاد درصد رسانه‌های چاپی، تصویری و صوتی مسدود شده‌اند و این روند ادامه دارد.

در همین حال ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی دولت اسلامی طالبان به رسانه گفت: علت مسدود شدن رسانه‌ها مشکلات اقتصادی می‌باشد.

بر بنیاد گفته‌های او؛ اکثر رسانه‌ها از سوی دونرهای خارجی تمویل می‌شدند که با تحول به میان آمده، دونرهای خارجی از تمویل آنان دست برداشتند.

این در حالی است که با روی کار آمدن طالبان، محدودیت‌ها بر فعالیت رسانه‌ها بیشتر شده است و خبرنگاران در مسیر دسترسی به اطلاعات، با چالش‌های فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

تعطیلی 40 درصد رسانه ها در افغانستان

کلیدواژه