گرامیداشت شب چله در محفل انارستان در مزار شریف
(last modified Sun, 22 Dec 2024 11:47:30 GMT )
جدی 02, 1403 16:17 Asia/Kabul
  • گرامیداشت شب چله در محفل انارستان در مزار شریف
    گرامیداشت شب چله در محفل انارستان در مزار شریف

چهره‌های شاخص ادبی و شاعران و نویسندگان جوان ولایت بلخ در سومین عصر شعر پاییزی « انارستان»، سنت باستانی شب چله یا یلدا را گرامی داشتند.

به گزارش رادیو دری، سومین همایش ادبی عصر شعر پاییزی (انارستان) روز پنج شنبه 29 قوس به پیشواز شب چله «یلدا؛ میراث فرهنگی فارسی‌زبانان جهان» در حالی برگزار شد که شماری از چهره‌های شاخص ادبی ولایت بلخ و شاعران و نویسندگان جوان در این رویداد حضور داشتند.  

این همایش ارزشمند را انجمن ادبی خانه‌ی مولانا و انجمن نویسندگان بلخ با همکاری کتابخانه عمومی فردوسی برگزار کرد و قرائت، سخنرانی و شعرخوانی از بخش های این محفل پرشکوه بود. 

برنامه با گردانندگی شاعر ومجری بلخی آقای طه حسینی آغاز و با تلاوت آیات دل‌انگیز وحی با صوت قاری نادر شریفی رئیس شورای قاریان و حافظان ولایت بلخ، روح مجلس نیز همانند ظاهرش جلال و زینت یافت.

سپس آقای سید سکندر حسینی بامداد رئیس کتاب‌خانه‌ی عمومی فردوسی و انجمن ادبی خانه‌ی مولانا به رسم میزبانی، به مهمانان عرض خوش‌آمدید گفته و با تاکید به پاسداشت آیین‌های ارزشمند و تاریخی چون شب چله، یلدای خوش و نیک برای شرکت کنندگان آروز کرد. 

نخستین سخنران این همایش، دکتر اسدالله ضیاء استاد پیشکسوت دانشگاه بلخ، روان درمانگر و پژوهشگر حوزه ادبیات بود که وی در سخنانی از منظر روانشناختی به شعر مولانا پرداخت و به تأثیر مثنوی بر ادبیات جهان و علت تأثیرگذاری آن بر انسان، نگاه اجمالی انداخت.

دکتر ضیاء تاثیر شمس بر زندگی مولانا را به طوری کلی «خودشناسی و دریافت اصالت خویشتن» دانست که به باور وی بعدها مولانا نیز با همین نگاه و سفارش، مثنوی را نوشته است.

وی در اخیر ویژگی‌هایی را که مسبب گیرایی هرچه بیشتر مثنوی شده است نام برد که نگاه تربیتی و پرورشی، نوعیت پرداخت آن که به شکل قصه‌گویی است،  نگاه روان شناسانه به زندگی اجتماعی و ترسیم بایسته‌های لازم زندگی از آن جمله بود.

پس از آن سررشته‌ی سخن به استاد سکندر سپهر از اساتید برجسته‌ی دانشگاه بلخ واگذار شد و جناب استاد به آیین برپایی یلدا و شب چله در گذشته‌های نه چندان دور پرداخت و با حسرت شکوه از دست رفته رنگ‌باخته اذعان داشت.

سپس به بررسی یلدا و پیامدهای آن به صورت مفصل اشاره نمود.

به باور استاد پژوهنده،‌ یلدا واژه‌ای است که اصالت سریانی داشته و از دو بند «یل»‌ و «دا» ترکیب شده است که ‌«یل» به معنی توانمند و «دا» به معنی زایش، روشنی و مادر است. البته در ادبیات زبانی فارسی نیز «یل» به معنی پهلوان آمده است. 

استاد سپهر در نهایت یلدا را یکی از آیین‌های فرهنگی ماندگار نه تنها در افغانستان بلکه میان تمام فارسی زبانان جهان دانست و «هفت سین یلدایی»، شعرخوانی، قصه‌گویی، حافظ‌خوانی و شاهنامه‌خوانی را از آیین های یلدا برشمرد.

آخرین سخنران این نشست استاد تقی واحدی استاد دانشگاه، داستان‌نویس و عضو ارشد خانه‌ی داستان بلخ بود. 

داستان‌پرداز قهار بلخ با تأیید سخنان دکتر سپهر، صحبت‌هایی را در مورد چگونگی برگزاری و پاسداشت یلدا نگهداشتن شکوه و جلال آن ارائه نمود. 

وی گفت: شرایط برگزاری مراسم شب چله‌ (یلدا) از گذشته‌ها تاکنون تفاوت زیادی یافته است و برگزاری آن با فضا و شرایط سابق فعلاً مقدور نیست و شایسته است ما طبق شرایط و زمان خودمان پاسداری از آن به عمل آوریم.

استاد واحدی افزود: آنچه اصل است و اهمیت دارد برگزاری این مراسم و حفظ آیین و بازگویی پیامدهای آن است و اکنون باید اندیشید تا با کدام روش و چگونه بتوانیم آن را برگزار کنیم و سپس در سراسر کشور گسترش دهیم و سبب تسلسل ماندگاری آن شویم. 

بخش پایانی عصر شعر پاییزی (انارستان) به شعرخوانی شاعران حاضر اختصاص داشت و شاعرانی چون: جان کابلی، رجب رضوان، حسین اصیل قهرمان، نثار شهریور، حسن خرمی، سید ناصر فرحت، مجید خاکسار، سخی امیری، سیدمحمدآقا طیبی، حبیب‌الله فروتن، نوری آهنگر، انجنیر محمدصدیق راسخ، حسین زبردست، سیداحمدرشاد حیدری و سیدسکندر حسینی بامداد شعرهای خود را خوش‌خوانی کردند.

در نهایت سومین همایش ادبی عصر شعر پاییزی (انارستان) با تقدیر از آقای عباس باقری و سید بصیر حسینی از همکاران خانه فردوسی، پذیرایی و گرفتن عکس‌های خاطره‌ساز به پایان رسید.

شب چله‌ی فارسی زبانان در پایتخت ترکیه