اسد 15, 1401 16:19 Asia/Kabul

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: حضرت آیت الله العظمی محسنی (ره) مرجع عالیقدر شیعه از افغانستان از معدود چهره های دنیای اسلام بود که دارای ابعاد مختلف شخصیتی بود و خدمات شایانی را در عرصه نقد، و پالایش احادیث و روایات اسلامی ارایه کرد.

آیت الله سید محمود هاشمی ارزگانی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در محل مراسم گرامیداشت سومین سالگرد رحلت حضرت آیت الله العظمی محسنی فقیه برجسته و بنیانگذار و رئیس سابق حوزه علمیه خاتم النبیین کابل در مشهد گفت: وی در حوزه کلام، فقه، اندیشه سیاسی اسلامی و خدمات اجتماعی هم زبانزد بود.

این روحانی افغان افزود: آیت الله العظمی شیخ محمد آصف محسنی با وجود اینکه متعلق به نسل های قبل بود اما انسان به روز و نواندیش بود و ضروریات و نیازهای زمان خود را به خوبی می شناخت به همین دلیل به جای اینکه بخواهد در چهره یک مرجع و فقیه دینی در جامعه حضور پیدا کند راه خود را به عنوان یک متفکر، نقاد و اصلاحگر پیمود.

وی تصریح کرد: ایشان به دلیل احاطه و تسلط در زمینه مسایل دینی و محبوبیتی که در افکار عمومی داشت به عرصه پر لغزش و پر خطر نقد پا گذاشت و آنچه را که مخصوصا در بخش روایات و احادیث شیعه در نظرش آسیب پذیر می نمود پالایش نمود و سعی کرد در کتاب بزرگ بحارالانوار علامه مجلسی که تلاشی مغتنم و سرمایه ای عظیم است، روایاتی را که به نظرش مقبول و معتبر می نمود دسته بندی کرده و در اختیار نسل جوانی قرار دهد که آن فرصت و توانایی را برای شناخت صحیح از ناصحیح ندارد.

هاشمی ارزگانی اظهار کرد: قدم بزرگ دیگری را که وی برداشت، تقریب اندیشه های اسلامی شیعه و سنی و مخصوصا سنی حنفی بود و در این زمینه آثار قلمی و بیانی ایشان یک سرمایه و قابل ارج گذاری است. آیت الله العظمی محسنی جزء افراد معدودی بود که مرجعیت خود را فدای نقد و اصلاحگری اندیشه دینی در بعد سیاسی در چهار عرصه فقهی، کلامی، رجالی و سنت و حدیث کرد و نوآوری هایش بیشتر ناظر به این است که عرصه های آسیب پذیر را شناسایی کند و آنچه به نظرش صحیح بود به دیگران توصیه کند و آثاری چون "مشرعه البحار" ایشان جای تقدیر دارد.

به گفته این استاد حوزه و دانشگاه ممکن است آثار آیت الله العظمی محسنی هم مانند آثار بسیاری از علمای دیگر "به عنوان انسان" اشکالاتی داشته باشد اما جرات، شجاعت، جسارت و شهامت وی در حوزه پر خطر پالایش روایات و احادیث و اصلاحگری قابل قدر است. اکنون این امکان وجود دارد که در کنار راهی که آیت الله العظمی محسنی آغاز کرد، افراد دیگری هم قدم بردارند و قلم بزنند.

وی اضافه کرد: جدا از خدمات اجتماعی و اندیشه های ناب سیاسی، در تاریخ افغانستان ایشان پس از آیت الله العظمی حجت و آیت الله العظمی واعظ از جمله کسانی بود که به فرهنگ شیعه و فرهنگ اسلام خدمات شایانی کرد.

 

کلیدواژه