جوزا 31, 1403 20:02 Asia/Kabul

کارشناس مسائل افغانستان و فعال حقوق زنان گفت باید طالبان را متقاعد کرد که زنان بخشی از پیکره جامعه هستند و برای این کار باید با طالبان گفت‌وگو کرد.

فاطمه اشرفی فعال حقوق زنان و رییس انجمن حمایت از زنان پناهنده (حامی) درباره نسبت حکومت طالبان با مسائل زنان افغانستان گفت: مسأله زنان در افغانستان نه تنها اکنون بلکه در زمان حکومت اول طالبان بر این کشور هم از نگرانی های جامعه جهانی بود و یکی از دلایل حضور نیروهای خارجی در افغانستان نیز بحث حقوق زنان افغان به شمار می رفت.

وی افزود: پس از روی کارآمدن حکومت جمهوری در افغانستان دستاوردهای خوبی در عرصه فعالیت زنان به دست آمد اما به تدریج و با تصویب قوانینی شاهد حذف زنان از جایگاه‌های سیاسی و اجتماعی بودیم بطوری که دسترسی دختران و زنان به آموزش در سال های پایانی جمهوریت کاهش یافت.

خانم اشرفی در واکنش به گزارش ریچارد بنت گزارشگر حقوق بشر سازمان ملل متحد در مورد زنان افغانستان افزود: سوالات زیادی در مورد دلایل بازگشت طالبان به قدرت و خروج غیرمسئولانه نیروهای خارجی از این کشور در هماهنگی با سازمان ملل متحد مطرح است که به نظر می رسد پاسخ دادن به این سوالات برای مقامات سازمان ملل متحد سخت و مشکل است.

وی افزود: پیش بینی های حداقلی درمورد ایجاد بحران در افغانستان خصوصا برای زنان این کشور پس از خروج نیروهای خارجی وجود داشت اما اینکه چرا سازمان ملل در آن زمان مقاومت نکرد و اجازه داد تا این فاجعه انسانی اتفاق بیافتد جای سوال و نگرانی دارد و این سازمان به جای نشانه گرفتن انگشت اتهام به سمت طالبان یا گروه های دیگر در افغانستان، باید آن را به طرف افرادی معطوف کند که از فجایع پس از خروج آمریکا آگاه بودند.

خانم اشرفی تأکید کرد نهادهای بین المللی و برخی کشورها و در رأس آنها آمریکا که متهم اتفاقات رخ داده در افغانستان هستند باید پاسخگو باشند.

وی با انتقاد از گزارش تند گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در مورد وضعیت زنان افغانستان و با بیان اینکه مسائل مهم تری در افغانستان وجود دارد گفت دو ماه پیش به افغانستان سفر و مشاهده کرده که وضعیت عمومی درآن کشور بد نبوده و امنیت نسبت به حکومت قبلی تا حدود زیادی بهبود پیدا کرده است.

اشرفی هشدار داد کسانی که افغانستان را به این روز انداخته اند اکنون تلاش دارند تا منابع و سرمایه های اجتماعی و مادی را از این کشور به صورت هدفمند خارج کنند و همچنان در نابود سازی  و در از بین بردن تمام ساختارهای هویتی فعالیت می کنند.

این فعال امور زنان بر یافتن راه حل هایی برای خروج از مشکلات افغانستان تاکید کرد و گفت وگو را یکی از این راه ها دانست.

وی ابراز امیدواری کرد که با زدودن آسیب‌هایی که در تخیل طالبان درباره ادامه تحصیل دختران و ادامه حضور اجتماعی زنان در جامعه وجود دارد، بتوان طالبان را متقاعد کرد که زنان بخشی از پیکره جامعه انسانی افغانستان هستند و اگر بخواهند نسل سالمی تشکیل شود به مادرانی قوی و زنان قدرتمند نیاز است.

فاطمه اشرفی فعال حقوق زنان و رییس انجمن حمایت از زنان پناهنده (حامی) در پایان تأکید کرد که جامعه جهانی وظیفه دارد تا زمینه گفت وگو با طالبان را در اینگونه مسائل فراهم کند. 

فضای اجتماعی در افغانستان تحت حاکمیت طالبان، زنان را به سمت خانه نشینی کامل پیش می برد

کلیدواژه