سنبله 21, 1403 16:22 Asia/Kabul

کارشناس افغانستانی مسائل سیاسی گفت مردم افغانستان نقشی در پدید آمدن حادثه یازدهم سپتامبر نداشتند اما آمریکا این حادثه را دستاویزی برای انقام از مردم افغانستان قرار داده است.

داکتر عبدالقادر کمالی فعال سیاسی افغانستانی در گفت‌وگو با بخش خبر رادیو دری در مورد حادثه تروریستی یازدهم سپتامبر گفت: زوایای پنهان حادثه تروریستی یازده سپتامبر هنوز هم مشخص نیست و یک تحلیل جدی وجود دارد که نشان می دهد این حادثه را خود آمریکایی‌ها و سران رژیم صهیونیستی به وجود آوردند تا از آن به عنوان وسیله ای برای حمله به عراق و افغانستان و بعضی از کشورهای اسلامی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: عامل به وجود آورنده یازدهم سپتامبر مشخص است و به قولی هویت قاتل و مقتول نمایان است و چون این موضوع به عنوان یک دست آویز برای انتقام از مسلمانان خصوصا مردم افغانستان قرار گرفت، دادگاه‌های آمریکایی در مواقعی که خود لازم ببینند به وسیله آن به مردم افغانستان فشار وارد می کنند.

داکتر کمالی گفت: قسمت اعظم دارایی‌های افغانستان در آمریکا منجمد شده است و تصمیم گرفته اند بخشی از این سرمایه را به عنوان غرامت به خانواده های قربانیان یازدهم سپتامبر بپردازند در حالی که مردم افغانستان در بروز این حادثه هیچ نقشی نداشته و ندارند و شاید صدها برابر آن حادثه مردم افغانستان تلفات داده و مورد هجمه و ظلم قرار گرفته اند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا آمریکایی‌ها از یک سو هر هفته مقادیر زیادی دلار به افغانستان تحت حاکمیت طالبان می فرستند و از سوی دیگر آنها را همردیف القاعده قرار داده اند و خواهان دریافت غرامت از آنانند، گفت: یکی از فرمایش‌های حضرت امام خمینی (ره) درباره آمریکا این است که «آمریکا شیطان بزرگ است». ما این شیطان بزرگ بودن آمریکا را به وضوح در افغانستان لمس کردیم و آن برخورد دوگانه و نفاق آمریکایی ها با حوادث و رویدادهای کشورهای اسلامی را شاهد هستیم.

داکتر کمالی ادامه داد: دلیل دوم این است که نهادهای مختلف آمریکایی در برخورد با قضایای افغانستان با هم هماهنگ نیستند و به همین دلیل اکنون هر هفته در کنگره آمریکا بحث خروج از افغانستان مطرح است و سران و عوامل خروج هر هفته مورد پرسش قرارمی گیرند و همین تناقض در گفتار و رفتار و ناهماهنگی نهادهای آمریکایی و ارسال دلار اگر نبود، شاید الان حکومتی تحت عنوان طالبان درافغانستان وجود نداشت.

این فعال سیاسی و رسانه ای درباره نوع برخورد حکومت آینده آمریکا با موضوع افغانستان با توجه به انتخابات پیش روی این کشور هم گفت: به نظر می‌آید افغانستان ازاولویت‌های آمریکا خارج شده است و اگر سیاستمداری بحثی یا موضوعی را درمورد افغانستان مطرح می کند بیشتر خوراک تبلیغاتی برای مردم آمریکا و قانع کردن هم حزبی‌هایش دارد.

داکتر عبدالقادر کمالی گفت: به نظر می آید آمریکایی ها بر اساس معاهده دوحه که با طالبان داشته اند خیالشان از افغانستان راحت است و دغدغه ای در مورد افغانستان ندارند و هر برنامه و طرحی که داشته اند زوایای پنهان آن در معاهده دوحه طالبان وآمریکایی ها مستتر است. به همین دلیل آنها در موضع افغانستان بسیار آهسته و محتاطانه حرکت می کنند و به همین دلیل است که باید بررسی شود چرا بیش از صد هزار نیروی نظامی پس از لشکرکشی به افغانستان، در یک شرایطی به صورت قطره چکانی در مورد افغانستان اظهار نظر می کنند.

حوادث ۱۱ سپتامبر بهانه دو دهه جنگ افروزی آمریکا

آمریکا طالبان را به پرداخت ۱۰۹ میلیارد دلار غرامت محکوم کرد

کلیدواژه