قوس 16, 1398 11:12 Asia/Kabul
  • روسیه : ایران برای توسعه برنامه موشکی و فضایی منع نشده است

نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرد، جمهوری اسلامی ایران از سوی هیچ فرایند بین‌المللی برای توسعه برنامه‌های موشکی و فضایی خود منع نشده است.

به گزارش ایرنا ،نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد در نامه ای که روز جمعه منتشر شد، خطاب به  آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد افزود، ایران به عنوان عضو دائم سازمان ملل متحد و همچنین عضو فرایندهای متعدد منع گسترش سلاح‌ های کشتار جمعی همچون ان پی تی است. 

در این نامه تاکید شده است،هیچ یک از این پیمان‌ها و فرایندها و همچنین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد ، ایران را از توسعه برنامه‌های موشکی و فضایی خود منع نکرده است.

در این نامه آمده است، با توجه به فقدان شواهدی دال بر توسعه یا تولید سلاح‌های اتمی یا حامل‌های آن و همچنین استقرار هرگونه زیرساختی برای ذخیره سازی یا خدمات مربوط به سلاح اتمی از سوی ایران، روسیه ارزیابی پیشین خود را مبنی بر اینکه ایران به خوبی به قطعنامه ۲۲۳۱ توجه دارد تا از هرگونه فعالیت موشک‌های بالستیک که برای حمل سلاح‌های اتمی طراحی شده باشد، خودداری کند، تکرار می کند.

در نامه نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد تاکید شده،  تا کنون هیچ اطلاعات موثقی دال بر خلاف این ارزیابی هم به شورای امنیت ارائه نشده است.

نمایندگی دائم روسیه در سازمان ملل متحد از دبیرکل سازمان ملل متحد و ریاست دوره ای شورای امنیت خواسته‌است تا این نامه به عنوان سند رسمی ثبت  و در گزارش مربوط به قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت منعکس شود.

قرار است در نشست 11 دسامبر  نشست شورای امنیت، گزارش دبیرکل سازمان ملل درباره آخرین وضعیت اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ به بحث گذاشته شود .

آمریکا و سه کشور اروپایی ( انگلیس - فرانسه - آلمان) در نامه ای به دبیرکل سازمان ملل متحد مدعی شدند،برنامه‌های موشکی ایران با مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت این سازمان سازگار نیست.

نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد هم در نامه‌ای که روز گذشته منتشر شد، خطاب به دبیرکل سازمان ملل  و شورای امنیت اعلام کرد، فعالیت‌های ایران متناقض با قطعنامه ۲۲۳۱ نیست.  

کلیدواژه