بازتاب گسترده رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین در رسانه‌های خارجی
(last modified Sat, 28 Dec 2019 06:40:12 GMT )
جدی 07, 1398 11:10 Asia/Kabul
  • بازتاب گسترده رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین در رسانه‌های خارجی

رزمایش مشترک دریایی جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین در شمال اقیانوس هند و دریای عمان بازتاب گسترده ای در رسانه های منطقه ای و بین المللی داشته است.

خبرگزاری روسی "اسپوتنیک" در گزارشی نوشت، این رزمایش با هدف ارتقای صلح، دوستی و امنیت در منطقه برگزار شده است.

آسوشیتدپرس نیز  با بازتاب رزمایش مشترک دریایی جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین نوشت، «برخی معتقدند این رزمایش واکنشی به اقدامات آمریکا و عربستان در منطقه است».

خبرگزاری "آناتولی" ترکیه هم به بازتاب تحلیل کارشناسان درباره برگزاری این رزمایش پرداخت و نوشت، برگزاری این رزمایش یک نمایش قدرت علیه آمریکا و حاکی از تقویت امنیت مرز‌های ایران در حوزه دریاست.

روزنامه بریتانیایی "دیلی میل" نیز در گزارشی خاطرنشان کرد، ایران، روسیه و چین رزمایش دریایی «بی‌سابقه‌ای» را در میان نارضایتی غربی‌ها آغاز کردند.

رزمایش دریایی مشترک ایران، چین و روسیه صبح روز جمعه با پیام "صلح، دوستی و امنیت پایدار در سایه همکاری و اتحاد جمعی"  در شمال اقیانوس هند و دریای عمان آغاز شد. این رزمایش تا روز دوشنبه ادامه خواهد داشت.

در این رزمایش تمرینات تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور مورد تعرض قرار گرفته و تیراندازی علیه اهداف مشخص در دریا توسط یگان‌های سه کشور انجام خواهد شد.

"محمد جواد ظریف" وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران جمعه شب در توییتر با اشاره به آغاز رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین، نوشت، «ایران از مدت‌ها پیش آمادگی خود را برای همکاری با همسایگانش  در جهت تامین امنیت خلیج فارس اعلام کرده است. "ابتکار صلح هرمز" اکنون روی میز است. رزمایش نظامی مشترک ایران، روسیه و چین در دریای عمان و اقیانوس هند تعهد گسترده‌ ما برای حفظ امنیت آبراه‌های مهم را مشخص می‌کند.

ظریف پیشتر نیز در نشست "گفت وگوهای دوحه"  به طرح صلح هرمز که از سوی ایران در نشست اخیر مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد اشاره کرد و گفت: این ابتکار  به دنبال تحقق آرزوی دیرینه در ارتقای همبستگی، تفاهم مشترک، روابط و همکاری صلح آمیز و دوستانه میان کشورهای منطقه است.

جمهوری اسلامی ایران  همواره بر اصل گفت و گو و احترام به حاکمیت و حسن‌همجواری در منطقه تاکید کرده و علاقه‌مندی خود را به داشتن روابط منطقی،‌ متناسب و متوازن با همه همسایگان ابراز کرده است.

این در حالی است که آمریکا در ماه های اخیر با هدف تشدید فشار بر ایران، حضور نظامی‌ خود را در منطقه خلیج فارس افزایش داده‌ است و با همراهی متحدانش به اقدامات تحریک آمیز دست می زند.

در همین راستا؛ آمریکایی ها اخیر یک ائتلاف نظامی در منطقه خلیج فارس تشکیل داده‌اند.

 

کلیدواژه