میزان 17, 1395 09:54 Asia/Kabul
  • رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار نخبگان علمی، فرهنگی و رسانه‌ای مالزی
    رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار نخبگان علمی، فرهنگی و رسانه‌ای مالزی

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: برای نجات جهان اسلام راهی جز اعتدال و مبارزه با خشونت نیست.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران صبح روز شنبه در دیدار نخبگان علمی، فرهنگی و رسانه‌ای مالزی در کوالالامپور با فراخواندن همه مسلمانان به وحدت و تلاش برای ارتقاء جایگاه و قدرت جهان اسلام، تصریح کرد: جهان اسلام نیازمند وحدت، امنیت و توسعه است و خشونت و افراطی‌گری و یاس و نبود خودباوری آینده جهان اسلام را تهدید می‌کند.

روحانی در تبیین چهار اصل سیاست منطقه‌ای ایران گفت: مبارزه میدانی با تروریسم تکفیری، کمک موثر به صلح، آتش بس و کمک رسانی انسان‌دوستانه به مردم، تجزیه نشدن کشورها و تغییر مرزهای جغرافیایی و تکیه بر صندوق‌های رای و حاکمیت مردم بر امور کشورهایشان از اصول سیاست منطقه‌ای ایران است.

روحانی با بیان این که جهان اسلام و جهان در حال توسعه طی دهه‌ها و قرون گذشته با مشکلات فراوانی به لحاظ سیاسی، امنیتی و فرهنگی مواجه بوده است نیز تصریح کرد: شاید انتظار بود که پس از دوران استعمار و استقلال کشورهای اسلامی و در حال توسعه، جهان با مشکل بزرگی مواجه نشود و کشورهای استقلال یافته و در حال توسعه بتوانند مسیر پیشرفت را برای رسیدن به جایگاه مطلوب و درچارچوب اهداف ملی خود ادامه دهند، اما متاسفانه چنین نشد.

روحانی تاکید کرد: غرب هنوز تصمیم ندارد که از سلطه گری خود بر دنیا دست بردارد و این تصمیم تغییر نخواهد کرد مگر زمانی که غربی‌ها احساس کنند جهان در حال توسعه به یک وحدت، مسیر واحد و حرکت پوینده دست یافته است.

رئیس جمهوری اسلامی ایران تلاش جهان غرب را حفظ سلطه خود بر جهان دانست و گفت: غربی‌ها نه فقط می‌خواهند به سلطه علمی و فناوری خود ادامه دهند، بلکه می‌خواهند همچنان از لحاظ فرهنگی، فرهنگ اول و مسلط بر جهان باشند، از بعد نظامی، قدرت برتر و از لحاظ اقتصادی، اقتصاد مسلط باشند.

روحانی تاکید کرد: تا زمانی که این اهداف مورد توجه قدرت‌های جهانی است، کشورهای در حال توسعه که می‌خواهند از لحاظ اقتصادی، فرهنگی و نظامی و علمی در سطح برابر با آنان قرار گیرند، با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند.

رئیس قوه مجریه ایران وظیفه نخبگان، صاحبنظران و روشنفکران جهان اسلام را در مقطع زمانی کنونی مهم دانست و گفت: متاسفانه جوانان در جهان اسلام در چنین فضایی به تدریج به دو سمت خطرناک، خشونت و افراطی‌گری و یا یاس و نداشتن خودباوری کشانده می‌شوند که هر دو این‌ها، می‌تواند برای نسل امروز و آینده خطرناک باشد.

کلیدواژه