برگزاری کنفرانس بین المللی «شهید سلیمانی» در مشهد به میزبانی مهاجرین افغانستانی + تصاویر
(last modified 1398-11-20T08:47:27+00:00 )
دلو 20, 1398 13:17 Asia/Kabul
  • برگزاری کنفرانس بین المللی «شهید سلیمانی» در مشهد به میزبانی مهاجرین افغانستانی + تصاویر

همزمان با چهل و یکمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، و چهلمین روز شهادت سردار سلیمانی «کنفرانس بین‌المللی شهید سلیمانی، جغرافیای مقاومت و امنیت منطقه» از طرف جمعی از درمشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، همزمان با چهل و یکمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، و چهلمین روز شهادت سردار سلیمانی «کنفرانس بین‌المللی شهید سلیمانی، جغرافیای مقاومت و امنیت منطقه» از طرف جمعی از درمشهد برگزار شد.

دکتر سید عبدالحمید معصومی، از چهره‌های جهادی و نخبگان مهاجر افغانستانی در کنفرانس بین المللی «شهید سلیمانی، جغرافیای مقاومت و امنیت جهانی» تاکید کرد که در شرایط امروزی ما فقط یک گزینه در پیش داریم و آن مقاومت است.

 

وی اظهار داشت: گاهی شرایط طوری است که ما فقط یک انتخاب در پیش داریم؛ مقاومت شاید در بعضی موارد انتخابی باشد اما امروز یک ضرورت است و در شرایط امروزی ما فقط گزینه مقاومت را در پیش داریم.

دکتر معصومی بیان داشت: در هجوم شوروری سابق به افغانستان، هم سرزمین، هم به آیین و هم به استقلال و آزادی مردم حمله شد. مردم افغانستان در آن زمان با رشادت بی نظیر به پا خواستند و در قیامی که چند سال به طول انجامید توانستند جهاد مردم افغانستان را به سرانجام برسانند و شوروی را شکست دهند. اما دیری نپایید که دزدی دیگر از پنجره وارد شد اما با لباس دوستی و قیافه ای به ظاهر کمک کننده.

وی افزود: آمریکایی ها نقاط کلیدی کشور را مستقیما در اختیار گرفتند و برخی ادارات را نیز با واسطه کنترل می کنند. در حال حاضر باز هم همان شرایط قبل حکمفرما است. در زمان تسلط روس ها کسی اجازه نداشت علیه اهداف و منافع روس سخن بگوید؛ در این زمان نیز دوباره همان حالت پیش آمد تا حدی که یک وزیر و نماینده افغانستانی نمی تواند علیه آنچه آمریکایی ها می گویند سخن بگوید و حتی اسرائیل را به نحو لازم محکوم کند.

این چهره مطرح افغانستانی با بیان اینکه تسلط آمریکایی ها در افغانستان به فرهنگ، ادارت، عزل و نصب مقامات و دیگر موارد نیز کشیده شده است اضافه کرد: اکنون نگاه مردم جهان به افغانستان عوض شده است؛ در گذشته همه به مردم افغانستان افتخار می کردند اما اکنون نگاه ها عوض شده و به مردم افغانستان با ترحم نگاه می کنند.

دکتر سید عبدالحمید معصومی گفت: لازم نیست مسکن بخوریم و خود و دیگران را فریب بدهیم؛ بیایید واقعیت ها را بگوییم. ما در شرایط مستعمره بودن به سر می بریم و یک انتخاب بیشتر پیش روی خود نداریم و آن مقاومت است.

وی اضافه کرد: آنچه آمریکا را به موجودی مضر تبدیل کرده است خوی و خصلت آنهاست. مقاومت عاقلانه این است که ما در برابر خوی و خصلت آمریکایی ها که تهاجم، سلطه گری، حرص، بداخلافی، تکبر و خودخواهی است بایستیم.

ایشان با اشار به سخن امیرالمومینن که فرمودند: «المَوتُ فی حَیاتِکُم مَقهورین وَ الحَیاةُ فی مَوتِکم قاهِرین» افزود: آمریکا با تئوری فتنه وارد افغانستان شد و مظالم فراوانی مرتکب شد و استعدادهایی فراونی را نابود کرد.

دکتر معصومی بیان داشت: امروزه آمریکا در برخی کشورهای اسلامی مانند عربستان هم پول های هنگفتی از آنها می گیرد و هم به آنها طعنه می زنند و به آنها «گاو شیرده» می گوید. این ام الفساد، از اسرائیل حمایت می کند و به همین واسطه این رژیم حتی قطعنامه های شورای امنیت را نمی پذیرد و آب از آب تکان نمی خورد.

وی افزود: آمریکایی ها ورژیم صهیونیستی با کمال بی شرمی روی فلسطین معامله کردند و توافق کردند که فلسطین یک کشور کوچک، بی سلاح و بی ارتش باشد. کجایند سلحشوران اسلام؟ کجایند آن دلیران قوی دل؟ کجایند آن متفکران قلم به دست؟

دکتر معصومی درباره شهید سردار سلیمانی نیز بیان داشت: شهید سلیمانی کسی بود که در دل میلیون ها انسان قرار داشت و دل ها را با خود برد. او به ملکوت اعلی پیوست و قدم ها و بدن ها را با خود کشاند؛ میلیون ها نفر به تشییع بدن او آمدند. آمریکایی ها باید بدانند اگر به این مرد سلحشور شلیک کردند، فقط به یک فرد شلیک نکرده اند بلکه به میلیون ها نفر شلیک کرده است.

این نخبه مهاجر افغانستانی گفت: شهید سلیمانی در برابر داعش متحجر و خنجر به دستان جاهل ایستاد؛ داعش به وسیله ایشان عقب نشینی کرد و شکست خود و ایشان حق امنیت به گردن مردم دارد.

وی افزود: امروز می بینیم محصول فرهنگی آمریکا بر جهان چگونه است؛ امروز صحبت اخلاق در جامعه انسانی شنونده ندارد و زور و اسلحه در زمین حرف اول را می زند و سازمان ملل نیز بازیچه دست آمریکایی ها شده است.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: هر فردی با هر توان و قدرت و امکاناتی که دارد باید مقاومت فرهنگی، سیاسی و نظامی را علیه آمریکا به کار ببرد.

«محمود افخمی» سرکنسول سابق جمهوری اسلامی ایران در هرات در کنفرانس بین المللی «شهید سلیمانی، جغرافیای مقاومت و امنیت جهانی» گفت: «شهید سلیمانی در مقطع مقاومت افغانستان چهره بسیار ماندگار و اثر گذاری داشت. بعد از اینکه استکبار جهانی نطفه طالبان را در افغانستان منعقد کردند و امکانات وسیعی را به این کشور گسیل کردند، افغانستان از حالت طبیعی خارج شد.»

 

وی افزود: «این افراد و این جرثومه های فساد توانستند با پشتیبانی مالی استکبار جهانی افغانستان را به اشغال خود درآورند، البته خاک افغانستان را و نه قلب مردم افغانستان را.»

محمود افخمی گفت: «مردم مسلمان افغانستان تجربه مبارزه با ارتش سرخ شوروی را داشتند. مردم افغانستان توانستند با دست خالی ارتش شوروی را شکست دهند و همه امکانات ارتش سرخ شوروی نتوانست جلوی اراده آن ها را بگیرد.»

سرکنسول سابق جمهوری اسلامی ایران در هرات تاکید کرد: «نطفه مقاوت در افغانستان از همان زمان تشکیل شد. بعد از پروسه تجاوز شوروی، برنامه جدیدی تعریف شد تا دولت مجاهدین را ناکارامد جلوه دهد و این برنامه ورود گروه های تروریستی به افغانستان بود.»

وی تصریح کرد: «در مرحله ای که افغانستان دوره بحران را سپری می کرد، مردی مبارز و مجاهد و توانمند و مقتدری پا به عرصه افغانستان گذاشت. در آن زمان شهید مسعود، شهید کاظمی، شهید ربانی، مرحوم انوری، شهید مزاری، مرحوم انوری و سایر شهدا با وی همراهی کردند.

افخمی در ادامه گفت: «در آن فضای سخت و ملتهب و آسیب پذیر که کسی به فکر مقاومت نبود، شهید سلیمانی پا به عرصه گذاشت و در جلسه ای با همین مجاهدین طرح موضوع کرد. شهید سلیمانی خطاب به فرماندهان جهادی گفت چه می کندید و آن ها یک صدا گفتند مقاومت می کنیم، در مقابل شوروی ایستادیم در مقابل متجاوزان داخلی نیز می ایستیم.»

وی افزود: «شهید سلیمانی هیچ موقع به دنبال لشکر کشی نبود و اعتقاد داشت که همین جوانان ظرفیت آن را دارند که در مقابل دشمن بایستند و مقاومت کنند.»

سرکنسول سابق جمهوری اسلامی ایران در هرات گفت: «در چنین شرایطی جزایر مقاومت در افغانستان شکل گرفت و صدای واحدی از سران مجاهدین شنیده شد و این امر سبب شد افغانستان دوباره خود را پیدا کند.»

این دیپلمات ایرانی تصریح کرد: «شهید سلیمانی با استفاده از بومی سازی و اتکای به خدا توانست جبهه مقاومت را شکل دهد و در مقابل همه دشمنان رسیدگی کند.»

وی گفت: «شهید سلیمانی در طول حیات خود هیچ چیزی را برای خود نخواست و عاشق شهادت بود.»

افخمی در انتها گفت: «وی سال گذشته در حرم امام رضا خواست که شهید بشود و از مرگ گریزان نبود. شهید سلیمانی به زیر دستان خود می گفت همه موضوعات باید با محوریت الله باشد. او سرباز ولایت بود و در مقابل خانواده شهدا متواضع بود. شهید سلیمانی اخلاق محور و متقی بود. شهید سلیمانی در منطقه اثر گذار بود. او بی بدیل بود.»

«قربان علی فصیحی غزنوی»، از علمای برجسته مهاجر افغانستانی در کنفرانس بین المللی «شهید سلیمانی، جغرافیای مقاومت و امنیت جهانی» به بیان چالش های داخلی و بیرونی مقاومت پرداخت.

 

وی با بیان اینکه موانع و چالش های مقاوت گاهی بیرونی و گاهی داخلی است گفت: حضور نظامی آمریکا یک راهبرد و یک سیاست در برابر مقاومت است. استکبار جهانی در کشورهای گوناگون اولین کاری که می گند این است که حضور نظامی پیدا کند. این نشان می دهد که حضور نظامی آمریکا قربتا الی الله و برای امنیت مردم نیست.

فصیحی غزنوی بیان داشت: دومین مانع بیرونی در برابر مقاومت، «ترور و تهدید» است. ترور گاهی مستقیم و گاهی غیر مستقیم صورت می گیرد؛ آمریکا گاهی از مزدورانش استفاده می کند و گاهی خود به میدان می آید که نمونه نوع دوم آن ترور شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس و یاران همرزم آنها است.

وی ادامه داد: رهبر مدبر و شجاع و یاران و برادران همرزم شهید سلیمانی، با شلیک موشک های خود به پایگاه آمریکایی عین الاسد معادلات را به هم ریخت و پس لرزه های این موشک باران ها ادامه خواهد داشت.

این عالم برجسته مهاجر افغانستانی اضافه کرد: تهدید دومین راهبرد آمریکا است؛ همانطور که مشاهده کردیم پس از شهادت سردار سلیمانی آمریکا تهدید کرد که در صورت واکنش ایران، 52 نقطه فرهنگی ایران را می کوبیم.

وی افزود: تهاجم فرهنگی سومین راهبرد آمریکا است و می خواهد روحیه مقاومت را بردارد. همچنین توهین و تحقیر یکی دیگر از راهبردهای استکبار جهانی است که موضوع خطاب کردن عربستان با لفظ «گاو شیرده» را همه به خاطر داریم.

وی در بیان موانع و چالش های داخلی که در برابر مقاومت قرار دارد گفت: یکی از موانع داخلی مقاومت، حاکمان مستبد و عیاش است. در اکثر کشورهای اسلامی حاکمان عیاش، مستبد و خونخوار حاکمیت دارد مرز بندی های قومی نیز یکی دیگر از موانع داخلی است و دشمن هم از این شکاف وارد می شود و بهره های سوء را می برد.

قربان علی فصیحی غزنوی تاکید کرد: اختلاف و تفرقه یکی دیگر از موانع داخلی است. استکبار جهانی در تفرقه اندازی نقش اساسی دارد و با مسائل گوناگون از جمله جغرافیا، نژاد و مسائل دیگر در پی اجرای این طرح بر می اید.

وی در پایان اضافه کرد که گناه و معصیت نیز یکی دیگر از چالش های داخلی مقاومت است.

ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران معتقد است با پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) یک سونامی بزرگ در جهان ایجاد و اسلام زنده شد. 

 

وی که روز شنبه ۱۹ دلو(بهمن) در کنفرانس بین المللی «شهید سلیمانی، جغرافیای مقاومت و امنیت جهانی» در شهر مشهد مرکز ولایت خراسان رضوی ایران سخن می گفت، افزود انقلاب اسلامی ایران امروز بعد از گذشت جهل و یک سال هنوز یک اساس و پایه برای انقلاب های دیگر جهان به حساب می آید و به عنوان یک مسیر درست شایسته رهبری امت اسلامی را دارد. 

ناصر ابوشریف تاکید کرد:«مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای(مد ظله العالی» حافظ انقلاب اسلامی ایران است و خط امام خمینی(ره) را به خوبی حفظ کرده است. 

وی افزود انقلاب اسلامی ایران مخصوص ایران و شیعه نیست و به جغرافیای خاصی محدود نمی شود. 

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: «انقلاب اسلامی ایران به کل امت اسلامی تعلق دارد.»

ابوشریف تاکید کرد امت اسلامی برای غلبه بر چالش ها و رسیدن به موفقیت نیازمند یک طرح واحد، مستقل و منسجم است، طرحی که دربرگیرنده یک برنامه مشترک برای امت اسلامی باشد. 

ناصر ابوشریف، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران، در ادامه سخنانش در کنفرانس بین المللی شهید سلیمانی، جغرافیای مقاومت و امنیت جهانی تاکید کرد شهید سردار سلیمانی شاگرد انقلاب اسلامی بود که تمام حرکاتش در خدمت امت اسلامی قرار داشت و توانست محور مقاومت در منطقه را تقویت نماید.

به گفته ناصر ابوشریف، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به سوی قدس و فلسطین در حرکت بود و با درنظرداشت محور مقاومت طرح مقابله با غرب و صهیونیست را به طور جدی دنبال می نمود. 

ناصرابوشریف گفت:«سردار سلیمانی تمام توجهش به گلدسته های مسجدالاقصی بود و در فعالیت های مقاومت محور خود هرگز از مسیر منحرف نشد.»

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران در بخش دیگری از سخنان خود به آخرین دیدارش با سردار سلیمانی اشاره کرد و گفت:«سردار سلیمانی می گفت مساله فلسطین یک امتحان الهی در عصر حاضر است و فردای قیامت از مسلمانان پرسیده خواهد شد که برای قدس چه کار کرده اند.»

ناصر ابوشریف به نقل از سردار سلیمانی گفت:«هرکس در  مساله فلسطین به عنوان یک امتحان الهی در زمان کنونی ناکام شود به جهنم و هرکس سربلند گردد به بهشت خواهد رفت.» 

وی تاکید کرد سردار سلیمانی جبهه مقاومت را سامان داد و به هدف اصلی اش که همان وحدت امت اسلامی ست نزدیک ساخت. 

ناصر ابوشریف در ادامه سخنانش دشمن شناسی سردار سلیمانی را رمز موفقیت وی در محور مقاومت دانست و افزود بسیاری از گروه های اسلامی بودن اینکه دشمن خود را به درستی بشناسند در داخل با دیگر گروه های اسلامی درگیر شدند، به عنوان مثال باید به افغانستان اشاره کرد که به جای مبارزه با امریکا و اسرائیل در نبود دشمن شناسی مناسب با یکدیگر درگیر جنگ داخلی شدند. 

وی تاکید کرد مقاومت باید روی خارج کردن غرب از منطقه و نابودی اسرائیل برنامه ریزی درست داشته باشد؛ تازمانیکه اسرائیل به عنوان یک غده سرطانی در منطقه باشد، امت اسلامی به سعادت نمی رسد. 

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران در بخش دیگری از سخنان خود افزود نه تنها با معامله قرن که با نفس اسرائیل مخالف اند. 

ناصر ابوشریف تاکید کرد معامله قرن با هدف حذف فلسطین جداکننده خوب از بد است: فلسطین خوبان و خبیثان را از هم جدا می کند.

به گفته وی، تعداد خبیثان در دنیا خیلی زیاد است و برخی رهبران کشورهای اسلامی نیز در این حلقه قرار گرفته اند و پول های زیادی را در این راه هزینه می کنند. 

نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران تاکید کرد مسلمانان در برابر معامله قرن وعده  الهی را دارند و براساس بیان صریح قرآن کسانیکه وارد مسجدالاقصی شدند، سرانجام با خفت آنجا را ترک خواهند کرد. 

قابل ذکر سردار حاج قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران ایران، چندی پیش در حمله هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی در عراق به طور ناجوانمردانه ای و در حالی که در یک سفر رسمی به عراق رفته بود به شهادت رسید. 

«ابواحمد الجابری» فرمانده السرایا عاشورا از اعضای الحشد الشعبی عراق در کنفرانس بین المللی «شهید سلیمانی، جغرافیای مقاومت و امنیت جهانی» که وز (شنبه 19 دلو/بهمن 1398) در مشهد برگزار شد، با اشاره مجاهدت های سردار شهید قاسم سلیمانی گفت: «شهید سلیمانی را باید فرمانده مقاومت جهان نامید.»

وی افزود: «یکی از ویژگی های شهید قاسم سلیمانی این بود که ایشان سرباز مطیع امام خامنه ای  بودند. ایشان همیشه می گفتند که از  صحبت های امام خامنه ای روحیه می گیریم و اصرار داریم بر این مسیر.»

ابواحمد الجابری گفت: «ایشان در میدان جنگ مثل شیر می جنگیدند ولی با دوستان قلب رئوفی داشتند. ایشان هرگز مغرور نشدند.»

عضو ارشد الحشد الشعبی گفت: «یکی دیگر از ویژگی های شهید سلیمانی این بود که ایشان فکور بودند  و مغز متفکری داشتند. شهید سلیمانی در حقیقت طراح تمامی نبرهای آزادی بخش در منطقه بودند و توطئه های آمریکا و اسرائیل و دیگر دشمنان را در منطقه خنثی کردند.»

فرمانده السرایا عاشورا تاکید کرد: «یکی دیگر از ویژگی های ایشان این بود که مسئله عراق را از دغدغه های اصلی خودشان قرار داده بودند، گویا خودشان عراقی بودند. ایشان در خط مقدم همراه سربازان بودند و به سربازان مقاومت روحیه می دادند.»

وی افزود: «پیامی که می خواهیم به شجاعان مقاومت جهان بگویم این است که از حاج قاسم سلیمانی آموختیم که سرباز مطیع امام خامنه ای باشیم.»

الجابری تصریح کرد: «از حاج قاسم آموختیم که چگونه در مسیر حسین قدم برداریم. راه حسین پیروزی یا شهادت است و سرانجام هم حاج قاسم به شهادت رسید. از ایشان آموختیم که باید دنیا را با تمام زرق و برقش ترک کنیم و بنده مخلص خدا باشیم، چنانچه وی ترک کرد.»

عضو ارشد بسیج مردمی عراق گفت: «همچنین از ایشان آموختیم که پیروزی نیازمند جانفشانی است و شهادت بزرگترین پیروزی است که می توانیم به آن دست یابیم. همچنین از حاج قاسم آموختیم که چگونه از اسلام دفاع کنیم.»

ابواحمد الجابری گفت: «به همین دلیل ما در مسیر خودمان باقی می مانیم و به خون پاک ایشان و ابومهدی المهندس وفادار می مانیم. ما وفادار می مانیم به اسلام عزیز و مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای. ما در تمام سطوح با دشمنان انسانیت خواهیم جنگید.»

وی در انتهای سخنان خود خطاب به ترامپ گفت: «حساب هایت اشتباه از آب درآمد، فکر کردی حاج قاسم را می کشی و به ما ضربه میزنی ولی وجدان جهانیان را بیدار کردی و روح فداکاری را در میان ما بیدار کردی. با این کار از خون حاج قاسم هزاران حاج قاسم دیگر بیرون خواهد آمد.»

کلیدواژه