دلو 29, 1398 09:36 Asia/Kabul
  • دشواری ارائه خدمات به پناهندگان با اقدامات غیر انسانی آمریکا
    دشواری ارائه خدمات به پناهندگان با اقدامات غیر انسانی آمریکا

رئیس هیات جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس بین المللی پناهندگان در پاکستان گفت: کارشکنی و اقدامات غیر انسانی آمریکا، ارائه خدمات به پناهندگان را نسبت به گذشته دشوارتر کرده است.

«مهدی محمودی» مدیرکل اداره اتباع و امور مهاجرین وزارت کشور ایران به عنوان نماینده جمهوری اسلامی در کنفرانس پناهندگان که روز (دوشنبه) به میزبانی دولت پاکستان در شهر اسلام آباد آغاز به کار کرد، گفت: حمایت از پناهندگان یک مسئولیت بین المللی است اما در حال حاضر سهم عمده این مسئولیت صرفاً بر عهده چند کشور از جمله جمهوری اسلامی ایران است.

محمودی با بیان اینکه ایران در طول 40 سال گذشته، با موج گسترده میلیون‌ها پناهنده و آواره از کشورهای همسایه مواجه بوده است، خاطرنشان کرد: ایران با وجود کمک‌های ناچیز بین المللی، همانند شهروندان ایرانی و بدون هیچ تبعیضی خدمات متنوع آموزشی، معیشتی، بهداشتی و درمانی، حرفه‌آموزی و اشتغال را به پناهندگان ارائه کرده است.

مدیرکل اداره اتباع و امور مهاجرین وزارت کشور ایران افزود: بهره‌مندی تمامی پناهندگان از خدمات بهداشتی اولیه، واکسیناسیون و مراقبت های مادر و کودک، بهداشت محیط و فردی به صورت رایگان، تحت پوشش قرار دادن کلیه پناهندگان در قالب بیمه سلامت ایرانیان، ثبت نام رایگان بیش از 481 هزار نفر فرزندان پناهندگان و همچنین اتباع افغانستانی فاقد مدرک شناسایی در سال تحصیلی جاری در مدارس دولتی، گوشه‌ای از این خدمات است.

محمودی با بیان اینکه تلاش‌های کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل جهت برآوردن نیازهای پناهندگان در مقایسه با هزینه‌های آن‌ها بسیار ناچیز است، تاکید کرد: بازگشت داوطلبانه به کشور مبدا، ارجح‌ترین راه حل برای رفع مشکل پناهندگی است.

 

کلیدواژه