حمل 02, 1399 09:38 Asia/Kabul
  •  آزادی شهروند ایرانی در فرانسه؛ رد درخواست استرداد آمریکا

سخنگوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران از آزادی مهندس «جلال روح‌الله‌‌نژاد» شهروند ایرانی که به بهانه نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران در فرانسه بازداشت شده بود، خبر داد.

«غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی قوه قضاییه ایران شامگاه جمعه با اشاره به آزادی مهندس «جلال روح‌الله‌‌نژاد» تصریح کرد: شهروند بی‌گناه ایرانی که با توطئه‌آفرینی عوامل آمریکا در خاک فرانسه، مورد اتهامات واهی واقع  و بدون تامین حق دفاع و رعایت موازین منصفانه دادرسی در یکی از زندان های فرانسه  به حبس محکوم شده بود، در نتیجه پیگیری‌های بین المللی و تدابیر قوه قضاییه ایران آزاد شد.

اسماعیلی با اشاره به مبادله این شهروند ایرانی با  یک زندانی فرانسوی که به جرم جاسوسی در ایران زندانی بود، تاکید کرد: امید است این اقدام که بیانگر اقتدار امنیتی، رافت دینی و اهتمام جمهوری اسلامی به مقابله با تضییع حق شهروندان ایرانی در جای جای جهان است، درسی برای مدعیان حقوق بشر آمریکایی باشد.

در همین حال، «رولاند گابریل مارشال» که به جرم اقدام علیه امنیت ملی در دادگاه عمومی و انقلاب تهران به 5 سال زندان محکوم شده بود، با گذراندن بخشی از دوره محکومیت خود، با استفاده از تخفیف مجازات روز گذشته (جمعه) از زندان آزاد شد و در اختیار سفارت فرانسه در تهران قرار گرفت.

آزادی مهندس «جلال روح‌الله‌ نژاد» در حالی است که این شهروند ایرانی بیش از یکسال پیش به درخواست وزارت دادگستری آمریکا در فرودگاه «نیس» واقع در جنوب فرانسه بازداشت شده بود.

دادگاهی در فرانسه، مه 2019 با تحویل این شهروند ایرانی به وزارت دادگستری آمریکا موافقت کرده بود و چندی بعد این حکم به تأیید دیوان عالی فرانسه نیز رسید.

با وجود تایید استرداد این شهروند ایرانی، تغییر تصمیم فرانسه و رد درخواست دولت آمریکا در نتیجه پیگیری‌های نهادهای جمهوری اسلامی ایران، آزادی مهندس «جلال روح‌الله‌ نژاد» دستاوردی قابل توجه برای ایران و ناکامی بزرگ برای دولت آمریکا ارزیابی می‌شود.

کلیدواژه