حمل 31, 1399 08:12 Asia/Kabul
  • واکنش روسیه به درخواست آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران
    واکنش روسیه به درخواست آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران

دیپلمات ارشد روس به درخواست آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین شامگاه شنبه در توئیتر خود در واکنش به درخواست «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت نوشت، رقابت تسلیحاتی زاده اقدامات قدرت‌های بزرگ است.

اولیانوف ضمن اشاره به توئیت ضد ایرانی پمپئو نوشت: «رقابت تسلیحاتی معمولا یک‌جانبه نیست، این یک تلاش جمعی در سطح قدرت‌های بزرگ یا زمینه منطقه‌ای است».

این مقام روس با بی‌فایده دانستن تحریم در رفع رقابت تسلیحاتی، افزود: «خطر رقابت تسلیحاتی را به سختی می‌توان از طریق اعمال تحریم بر یک کشور از بین برد، این امر به تلاش‌های جمعی از طریق مذاکرات نیازمند است».

پمپئو عصر شنبه در توئیتی، از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته بود به بهانه جلوگیری از آغاز رقابت تسلیحاتی جدید در غرب آسیا، تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند.

طبق یکی از بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است.

این بند از قطعنامه در اکتبر سال ۲۰۲۰ منقضی می‌شود و پس از آن ایران این امکان را خواهد داشت که از کشورهای خارجی جنگ‌افزار بخرد.

پیش از این نیز، «ولادیمیر ارماکوف» مدیر اداره کنترل تسلیحاتی و عدم اشاعه وزارت خارجه روسیه تأکید کرده بود که تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران موقت هستند و اکتبر ۲۰۲۰ منقضی می‌شوند.

مقام‌های آمریکایی بدون اشاره به معاملات تسلیحاتی بزرگ آمریکا با ریاض بارها ضمن ابراز نگرانی از لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران خواستار جلوگیری از این مساله شده‌اند. 

کلیدواژه