ثور 03, 1399 15:08 Asia/Kabul
  • روحانی: مدیریت بحرانِ غرب آسیا باید در دست کشورهای منطقه باشد
    روحانی: مدیریت بحرانِ غرب آسیا باید در دست کشورهای منطقه باشد

رئیس جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با پادشاه عمان تاکید کرد: تهران از هرگونه طرحی که مدیریت بحران منطقه غرب آسیا را در اختیار کشورهای منطقه قرار دهد، حمایت می‌کند.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در گفت‌وگوی تلفنی با «هیثم بن طارق» پادشاه عمان با قدردانی از مسقط به دلیل همکاری با تهران درخصوص ابتکار طرح صلح هرمز، خاطرنشان کرد: در سایه روابط خوب دو کشور در طول تاریخ، تنگه هرمز در صلح، ثبات و آرامش است.

روحانی با بیان اینکه ایران و عمان همواره برای جلوگیری از بروز جنگ و خونریزی در منطقه تلاش کرده‌اند، یادآور شد: باید این اقدامات همچنان ادامه داشته باشد تا جنگ در یمن که موجب ویرانی و قحطی شده، متوقف شود.

رئیس جمهوری ایران در ادامه با اشاره به شرایط سخت منطقه و جهان به دنبال شیوع ویروس کرونا و ضرورت همکاری همه کشورها در مقابله با این بیماری، بر انتقال تجارب و دستاوردهای ایران در این زمینه به عمان تاکید کرد.

روحانی به افزایش حجم مبادلات تجاری ایران و عمان در ماه‌های اخیر نیز اشاره و ابراز امیدواری کرد: توافقات دو کشور از جمله انتقال گاز ایران به عمان و سرمایه گذاری عمان در بندر چابهار هر چه زودتر اجرایی و عملیاتی شود.

روحانی همچنین پیشاپیش حلول ماه مبارک رمضان را به دولت و مردم عمان تبریک گفت.

پادشاه عمان هم با تاکید بر ضرورت توسعه و تعمیق روابط دو کشور در همه سطوح، اجرایی شدن توافقات ایران و عمان را به نفع دو طرف دانست.

«هیثم بن طارق» ضمن قدردانی از مواضع و سیاست‌های ایران درخصوص برقراری صلح و ثبات در منطقه و برقرار امنیت و آرامش در تنگه هرمز، افزود: همه باید تلاش کنند تا منطقه از هر نوع جنگ و حوادث نگران کننده به دور باشد.

 

کلیدواژه