ثور 10, 1399 17:04 Asia/Kabul
  • تخت روانچی: اقدام برای تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران خلاف قطعنامه 2231 است
    تخت روانچی: اقدام برای تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران خلاف قطعنامه 2231 است

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، تکاپوی رژیم آمریکا برای تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران را خلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت دانست.

روزنامه نیویورک تایمز یکشنبه گذشته در گزارشی تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران که بر اساس توافقنامه برجام از 18 اکتبر سال جاری( 27 میزان 1399) لغو می‌شود را فاش کرد.

به گزارش این روزنامه، برای پیشبرد برنامه راهبردی آمریکا، «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا طرحی را تهیه کرده که طبق آن آمریکا ادعا می‌کند که هنوز از نظر حقوقی به عنوان یک دولت شرکت کننده در توافق هسته‌ای حضور دارد؛ اما در اصل این طرح برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل ضد ایران است که پس از توافق هسته‌ای سال 2015 لغو شده است.

«مجید تخت روانچی» نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا با تاکید بر اینکه ادعای حضور آمریکا در برجام، یک طنز بی‌سابقه تاریخی و ناپذیرفتنی است، تصریح کرد: آمریکا با خروج از توافق برجام، هم قطعنامه 2231 و هم تعهدات خودش در این توافق را نقض کرد.

تخت روانچی یادآور شد: اعضای شورای امنیت سازمان ملل باید توجه کنند، هر حرکتی در جهت مقابله با رفع محدودیت‌های تسلیحاتی ایران، خلاف قطعنامه 2231 این شورا است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل همچنین با بیان اینکه حضور نظامی آمریکا و تحرکات آن‌ها در منطقه غرب آسیا تنش‌زا است، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها می‌دانند که زورگویی، رعب و وحشت حربه‌هایی نیست که مردم ایران از آن هراسی داشته باشند.

تخت روانچی با اشاره به اختلاف‌افکنی و فروش میلیاردها دلار سلاح مرگبار توسط آمریکا در منطقه تاکید کرد: امنیت منطقه غرب آسیا باید توسط کشورهای همسایه تامین شود و به نفع همه است، آمریکایی‌ها زودتر از منطقه خارج شوند.

 

کلیدواژه