ثور 13, 1399 18:39 Asia/Kabul
  • غریب آبادی: تلاش برجامی واشنگتن مبنای حقوقی ندارد
    غریب آبادی: تلاش برجامی واشنگتن مبنای حقوقی ندارد

سفیر ‌و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت: تلاش و اصرار آمریکا برای جا زدن خود به عنوان مشارکت‌کننده در توافق برجام، مبنای حقوقی ندارد.

«کاظم غریب آبادی» روز شنبه با انتشار رشته توئیت‌هایی با اشاره به اینکه بند 10 قطعنامه 2231 شورای امنیت، اعضای برجام را فهرست می‌کند، تصریح کرد: آمریکا 8 مه 2018 (18 ثور 1397) علاوه بر خروج از برجام به مشارکت خود در این توافق به صورت عملی نیز خاتمه داد و در هیچ یک از نشست‌ها در چارچوب برجام، بعد از خروج یکجانبه خود از این توافق، شرکت نکرده است. 

سفیر ‌و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین یادآور شد: آمریکا تمامی تعهدات خود به عنوان مشارکت کننده در برجام را نقض کرده و از هیچ تلاشی برای تخریب آن از طریق تحمیل مجدد تحریم‌ها و تهدید دیگر کشورها به تنبیه در صورت تجارت با ایران، فروگذار نکرده است.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا اخیراً مدعی شد: واشنگتن مشارکت‌کننده قطعنامه 2231 است و می‌تواند خواستار تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران شود.

تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل ضد ایران در سال‌های 2006 و 2007 برای ممنوعیت فروش سلاح به ایران و صادرات سلاح از ایران وضع شد.

پس از توافق برجام مقرر شد این تحریم‌ها 18 اکتبر 2020 (27 میزان 1399)و پس از آنکه گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را تأیید کرد، برداشته شود.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران نیز امروز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: آمریکا که خود در صدر فروشندگان سلاح و هزینه‌کننده‌های نظامی جهان است، هم‌اکنون درباره لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران نگران شده است.

 

کلیدواژه