ثور 31, 1399 13:57 Asia/Kabul
  • تاکید روسای جمهوری ایران و قزاقستان بر گسترش روابط دو جانبه
    تاکید روسای جمهوری ایران و قزاقستان بر گسترش روابط دو جانبه

رئیس جمهوری اسلامی ایران و رئیس جمهوری قزاقستان، روابط دو کشور را رو به توسعه دانستند و تاکید کردند، برای گسترش و تعمیق این روابط در حوزه های مورد علاقه، همه تلاش خود را بکار خواهند گرفت.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران و «قاسم توقایف»  رئیس جمهوری قزاقستان روز چهارشنبه در گفت و گویی تلفنی، با اشاره به اینکه بیماری کرونا مشکلات فراوانی را برای جهان ایجاد کرده است، تبادل تجربیات کشورها در مبارزه با بیماری کرونا را حائز اهمیت عنوان کردند.

روحانی و توقایف با بیان اینکه ایران و قزاقستان همیشه در روزهای سخت در کنار هم بوده اند تصریح کردند، وزارتخانه های بهداشت دو کشور در عرصه مبارزه با بیماری کرونا و بویژه امکانات صادراتی ایران در خصوص اقلامی مانند ونتیلاتور، ماسک ان 95 و کیت تست سرولوژی همکاری بیشتری خواهند داشت.

روسای جمهوری ایران و قزاقستان همچنین با اشاره به تداوم تحریم های غیرقانونی آمریکا در شرایط شیوع ویروس کرونا و اثراتی که این تحریم ها بر زندگی مردم بر جای گذاشته است، بر ضرورت رفع این تحریم ها بویژه در شرایط کنونی تاکید کردند.

روحانی در این گفت وگو با بیان اینکه رفع موانع ترانزیتی ریلی و جاده ای و همکاری بانکی و نهایی شدن موافقتنامه تسهیل صدور ویزا و روادید تجاری بین ایران و قزاقستان حائز اهمیت است، گفت: سیستم تهاتر کالا می تواند روند تجاری دو کشور را تقویت کند و ایران آماده است این سازوکار برقرار شود.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه روابط اقتصادی ایران و قزاقستان در چارچوب روابط دوجانبه و اتحادیه اوراسیا بسیار خوب است ابراز امیدواری کرد، با عبور از کرونا و در شرایط فعلی نیز با رعایت دستور العمل های بهداشتی روابط دو کشور به خوبی توسعه یابد.

 

کلیدواژه