ورود نخستین نفتکش حامل سوخت ایران به آب‌های ونزوئلا
(last modified 1399-03-04T03:41:36+00:00 )
جوزا 04, 1399 08:11 Asia/Kabul
  • ورود نخستین نفتکش حامل سوخت ایران به آب‌های ونزوئلا
    ورود نخستین نفتکش حامل سوخت ایران به آب‌های ونزوئلا

نخستین نفتکش حامل سوخت ارسالی از ایران وارد آب‌های سرزمینی ونزوئلا شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت مرکز داده‌های ترافیک دریایی (marinetraffic)، نفتکش ایرانی "فورچون" Fortune، ساعاتی پیش وارد محدوده منطقه ویژه اقتصادی در آب‌های سرزمینی ونزوئلا شده است.

بر اساس اعلام منابع خبری، نیروی دریایی و نیروی هوایی ونزوئلا در حال اسکورت نفتکش ایرانی "فورچون" Fortune هستند.

شبکه "راشاتودی" روسیه گزارش داد دست کم یک فروند کشتی جنگی آمریکایی با نام "آدام جوزف" در تعقیب نفتکش ایرانی بوده که پس از وارد شدن نفتکش "فورچون" به منطقه ویژه اقتصادی ونزوئلا، دست از تعقیب آن برداشته است.

بر اساس گزارش این شبکه، چهار نفتکش ایرانی دیگر به نام‌های "کلاوِل"، "فارست"، "فکسون" و "پتونیا" نیز به دنبال نفتکش فورچون، در حرکت به سمت سواحل ونزوئلا هستند.

کاربران ونزوئلایی در روزهای اخیر، هشتگ اسپانیایی  #GraciasIran به معنای "متشکریم ایران" را در شبکه اجتماعی توئیتر راه انداخته و از همکاری تهران و کاراکاس در مقابل محاصره دریایی آمریکا قدردانی کرده‌اند.

واشنگتن 14 مه تهدید کرده بود که در حال بررسی اقدامات مناسب برای واکنش نشان دادن به انتقال بنزین ایران به ونزوئلا است.

نماینده دائم ونزوئلا در سازمان ملل متحد نیز خبر داده بود که واشنگتن تهدید کرده است که علیه پنج نفتکش حامل بنزین ایران در مسیرشان به سوی ونزوئلا از زور استفاده خواهد کرد.

اقدام آمریکا در تهدید تانکرهای حامل بنزین ایران با محکومیت گسترده مواجه شده است.

"محمدجواد ظریف" وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران یکشنبه هفته گذشته در نامه‌ای به "آنتونیو گوترش" دبیرکل سازمان ملل متحد، تهدیدات غیرقانونی، خطرناک و تحریک‌آمیز آمریکا را نوعی دزدی دریایی و خطری بزرگ برای صلح و امنیت بین‌المللی دانست و تاکید کرد: آمریکا باید از زورگویی در عرصه جهانی دست بردارد و به حاکمیت قوانین بین‌المللی به ویژه آزادی کشتی رانی در دریاهای آزاد احترام بگذارد.

ظریف در این نامه ضمن یادآوری مسئولیت دولت آمریکا در برابر پیامدهای هر گونه اقدام غیرقانونی، بر حق ایران برای اتخاذ تدابیر مناسب و ضروری در مقابله با این تهدیدات تاکید کرد.

 

 

 

 

کلیدواژه