جوزا 11, 1399 11:35 Asia/Kabul
  • نهاد‌های حقوق بشری نباید در قبال قتل شهروند سیاه پوست آمریکایی سکوت کنند
    نهاد‌های حقوق بشری نباید در قبال قتل شهروند سیاه پوست آمریکایی سکوت کنند

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران گفت: نهاد‌های حقوق بشری در جهان باید به قتل شهروند سیاه پوست آمریکایی توسط پلیس این کشور واکنش نشان دهند.

«علی باقری کنی» دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران شامگاه (شنبه) در گفتگو با شبکه دو تلویزیون ایران افزود، مطابق آمار روزانه حدود سه شهروند آمریکایی توسط پلیس این کشور کشته می‌شوند.

باقری کنی با اشاره به اینکه در ایالت شیکاگو 60 درصد کشته شدگان به دلیل ابتلا به بیماری کرونا، سیاه پوست بوده اند تصریح کرد: مهمترین علت مرگ و میر سیاه پوستان در آمریکا، ساختار نژادپرستانه‌ای است که در عرصه‌های مختلف حاکمیتی این کشور نهادینه شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران تاکید کرد، اکنون برای جهانیان نمایان شده که تهدید آمریکا فقط محدود و ناشی از ماجراجویی سران این کشور نیست بلکه این یک بنیان فکری نهادینه شده در ساختار حاکمیتی آمریکاست.

باقری کنی خاطرنشان کرد، باید از شیوع این بنیان فکری در جهان جلوگیری کرد.

یک افسر سفیدپوست در آمریکا دوشنبه گذشته، «جورج فلوید» سیاه‌پوست را در شهر "مینیاپولیس" در ایالت "مینه‌سوتا" Minnesota به قتل رساند.

مردم شهر مینیاپولیس از روز سه شنبه در اعتراض به قتل این مرد سیاه‌پوست 46 ساله به دست افسر پلیس سفیدپوست آمریکایی، در خیابان‌های این شهر مشغول تظاهرات هستند.

در همین حال، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا، معترضان به قتل این سیاه‌پوست را اوباش دانست و تهدید کرد، معترضان هدف تیراندازی نیروهای پلیس و ارتش آمریکا قرار خواهند گرفت.

 

کلیدواژه