تخت‌روانچی: آمریکا تحت قطعنامه 2231 حقی ندارد
(last modified Sun, 07 Jun 2020 03:31:40 GMT )
جوزا 18, 1399 08:01 Asia/Kabul
  • تخت‌روانچی: آمریکا تحت قطعنامه 2231 حقی ندارد
    تخت‌روانچی: آمریکا تحت قطعنامه 2231 حقی ندارد

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد، اظهارات همتای آمریکایی خود را نادرست خواند و گفت: آمریکا تحت قطعنامه 2231 شورای امنیت حق آغاز هیچ کاری را ندارد.

به گزارش ایرنا؛ مجید تخت روانچی روز شنبه در یادداشت توئیتری خود نوشت: سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد معتقد است ایالات متحده از حق استفاده از مکانیسم ماشه برای بازگرداندن تحریم‌ها تحت حمایت قطعنامه 2231  شورای امنیت، برخوردار است.

روانچی تاکید کرد: این اشتباه است؛ آمریکا از زمانی که دونالد ترامپ مشارکت ایالات متحده در برجام را متوقف کرد، نمی‌تواند شرکت‌کننده این توافق باشد.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تصریح کرد: ایالات متحده که ناقض قطعنامه است، حق ندارد هیچ کاری را تحت قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، آغاز کند.

کلی کرافت نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد جمعه گذشته در یک نشست خبری مدعی شد هرکسی متن قطعنامه 2231 را بخواند می‌تواند بفهمد که آمریکا حق استفاده از مکانیسم ماشه را برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران دارد.

با نزدیک شدن موعد لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران که بخشی از قطعنامه 2231 شورای امنیت است، آمریکایی ها تلاش هایشان برای جلوگیری از اتمام این تحریم‌ها را دوچندان کرده‌اند.

دولت آمریکا در روزهای اخیر قطعنامه‌ای را میان شماری از اعضای شورای امنیت توزیع کرده که خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران است. با این حال، تصویب این قطعنامه منوط به موافقت 9 عضو شورای امنیت و وتو نشدن از سوی روسیه و چین است. 

آمریکا با وجود آنکه دو سال پیش رسما و بدون توجه به قطعنامه 2231 شورای امنیت از برجام خارج شده، در تفسیر حقوقی جدید مدعی است که براساس مفاد این قطعنامه همچنان یکی از مشارکت کنندگان در برجام است و در این چارچوب حق دارد که از ساز وکارهای مطرح در این توافق از جمله مکانیسم ماشه استفاده کند.

ممنوعیت‌های مربوط به فروش تسلیحات به ایران به موجب مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت روز 18 اکتبر 2020 (28 میزان 1399)برداشته خواهد شد.

 

کلیدواژه