جوزا 20, 1399 17:39 Asia/Kabul
  • هدف قرار دادن دانشگاهیان ایرانی؛ دستور کار سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا

«سیروس عسکری» دانشمند ایرانی آزاد شده از بند آمریکا با اشاره به تکرار بازداشت اساتید ایرانی گفت: سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا، هدف قرار دادن دانشگاهیان ایرانی را در دستور کار قرار داده‌اند.

«سیروس عسکری» دانشمند حوزه مواد و متالورژی و استاد دانشگاه صنعتی شریف ایران با وجود اینکه، نوامبر 2019 از اتهام سرقت اسرار تجاری مرتبط با فعالیت‌های دانشگاهی خود در دانشگاه "اوهایو" تبرئه شده بود، پس از نزدیک به سه سال بازداشت در آمریکا، سوم ژوئن/14جوزا به ایران بازگشت.

عسکری روز سه شنبه در دیدار با «علی باقری کنی» دبیر ستاد حقوق بشر و معاون بین الملل رئیس قوه قضائیه ایران با انتقاد از رویکرد دوگانه نهادهای حقوق بشری خاطرنشان کرد: برخی انجمن‌ها که ادعای حمایت از پژوهشگران و حقوق آن‌ها را در سطح بین المللی دارند، در قبال اساتید دانشگاه‌های ایران که بدون دلیلی در آمریکا بازداشت هستند، سکوت کرده‌اند.

این استاد دانشگاه در ادامه افشا کرد، اداره تحقیقات فدرال آمریکا (FBI) بدون مجوز، به تمامی پیام هایی توسط سرویس‌هایی همچون جیمیل و یاهو ارسال می‌شود، دسترسی دارد.

به گفته عسکری، وکلای آمریکایی که همچنان با وی در ارتباط هستند، ضمن ابراز تاسف از برخورد آمریکا با این دانشمند ایرانی اذعان کرده‌اند، سیستم قضایی آمریکا، عدالت را در حق این دانشمند ایرانی اجرا نکرده است.

«علی باقری کنی» دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران نیز با بیان اینکه بازداشت عسکری خسارت به منافع ملی ایران و جامعه دانشگاهی است، بر پیگیری حقوق دانشگاهیان و اساتید ایرانی تاکید کرد.

در همین زمینه، «مجید طاهری» پزشک ایرانی که مشغول همکاری با دانشگاه تهران برای ساخت واکسن ضد سرطان بوده و با اتهام واهی دور زدن تحریم‌های آمریکا به مدت یک سال و شش ماه زندانی شده بود، روز گذشته (دوشنبه) به ایران بازگشت.

کلیدواژه