سرطان 09, 1399 12:42 Asia/Kabul
  • موسوی: ایران درباره توانمندی دفاعی خود با کسی تعارف ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به پیشنهاد تروییکای اروپایی مبنی بر تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران تا سال 2023 گفت: جمهوری اسلامی درباره توانمندی‌های دفاعی خود با کسی تعارف ندارد.

«سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران تاکید بر اینکه اروپایی‌ها کار بیهوده‌ای انجام داده و به بیراهه می‌روند، افزود: ادامه تحریم‌های تسلیحاتی ایران برخلاف مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت است و آثار و تبعاتی دارد که کشورهای اروپایی و آمریکا باید پاسخگوی آن بوده و عواقبش را بپذیرند.
موسوی تصریح کرد: تعامل اروپا و آمریکا به خودشان ربطی دارد ولی جمهوری اسلامی ایران از حقوق خود نمی‌گذرد تا تعامل اروپا و آمریکا که نوعی ارباب رعیتی است، ادامه یابد.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همچنین درخصوص واکنش تهران به تمدید احتمالی تحریم‌های تسلیحاتی گفت: جمهوری اسلامی ایران اقدامات ویژه‌ای برنامه‌ریزی کرده است که برحسب شرایط درباره آن تصمیم‌گیری می‌شود اما تهران معتقد است، آنقدر عقل و درایت باید وجود داشته باشد که کار به آنجا نرسد. 
موسوی درباره حضور و فعالیت آزادانه گروهک‌های تروریستی در اروپا نیز گفت: در حالی که برخی از این گروهک‌ها در لیست تروریستی کشورهای اروپایی قرار داشتند اما به ناگهان از این لیست خارج شده و به گروه‌های عادی تبدیل ‌شدند.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران افزود: تهران بارها به کشورهای اروپایی درخصوص پناه دادن به تروریست‌های شناسنامه‌دار هشدار داده ‌است.
موسوی همچنین درباره اعلام خودمختاری ایالت "کنتاکی" آمریکا و رویکرد ایران درباره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: مسائل داخلی آمریکا برای ایران اهمیتی ندارد اما از نظر انسانی و حقوق بشری، تحولات آمریکا برای مردم ایران مهم است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به نقض سیستماتیک حقوق بشر در آمریکا افزود: کشوری که داعیه حقوق بشر دارد و سالانه گزارش حقوق بشر در مورد کشورهای دیگر می‌دهد، به صورت علنی حقوق بشر و حقوق سیاه پوستان را در کشور خودش زیرپا می‌گذارد.

کلیدواژه