سرطان 23, 1399 16:44 Asia/Kabul
  • نقض تعهدات اروپایی‌ها در کمیسیون مشترک برجام بررسی می‌شود
    نقض تعهدات اروپایی‌ها در کمیسیون مشترک برجام بررسی می‌شود

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با اشاره به پایبند نبودن سه کشور اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) به تعهداتشان در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) گفت: نقض تعهدات اروپایی‌ها در کمیسیون مشترک برجام بررسی می‌شود.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اخیراً در نامه‌ای به «جوزپ بورل» Josep Borrell مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده برجام، بار دیگر موارد پایبند نبودن کشورهای اروپایی را طبق بند 36 برجام به کمیسیون مشترک جهت حل و فصل ارجاع داد.

«عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه با اشاره به دریافت درخواست تهران از سوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی، تصریح کرد: بورل به عنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک در حال رایزنی با سایر اعضای برجام است تا در خصوص چگونگی برگزاری این جلسه براساس درخواست ایران، تصمیم‌گیری شود.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه زمان برگزاری این جلسه مهلت مشخصی دارد، افزود: تهران منتظر نتیجه مشورت‌ها و رایزنی‌های مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده برجام با سایر اعضا است.

اگر عضوی از برجام به تعهدات خود عمل نکند یا مرتکب نقض تعهدات خود در این توافق شود، طرف مقابل می‌تواند بر اساس ساز و کار حل اختلاف، به کمیسیون مشترک شکایت کند.

پیش از این نیز، در دو مرحله، موارد پایبند نبودن آمریکا و سه کشور اروپایی طبق بند 36 برجام توسط جمهوری اسلامی ایران به کمیسیون مشترک ارجاع شده بود که با توجه به حل نشدن اختلافات مزبور، منجر به کاهش تعهدات ایران طی پنج گام شد.

 

کلیدواژه