اسد 09, 1399 08:57 Asia/Kabul
  • تاکید رییسان جمهوری ایران و ترکمنستان بر توسعه روابط دوجانبه

رییسان جمهوری ایران و ترکمنستان بر ضرورت تلاش مسوولان دو کشور برای توسعه و تحکیم بیش از پیش و همه جانبه مناسبات و همکاری‌های تهران – عشق آباد در راستای تامین منافع دو ملت تاکید کردند.

«حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در گفت و گوی تلفنی با «قربانقلی بردی محمداُف» Gurbanguly Berdimuhamedow رییس جمهوری ترکمنستان، با تاکید بر توسعه روابط و همکاری‌های دو جانبه گفت: امروز همه کشورهای جهان با کرونا مواجه بوده لذا باید یکدیگر را برای مبارزه با این ویروس کمک و یاری کنند.

رییس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه شیوع کرونا موجب کاهش تبادلات تجاری و مناسبات اقتصادی دو کشور شده است، ابراز امیدواری کرد، در ماه‌های آینده با کنترل بیشتر این بیماری و تلاش مسئولان دو کشور شاهد توسعه بیش از پیش همکاری‌ها و مناسبات در عرصه‌های مختلف اقتصادی و تجاری فی مابین باشیم.

روحانی برخی اقدامات انجام شده برای رفع مشکلات حمل و نقل و برقراری تبادل کالا بین ایران و ترکمنستان نظیر ایجاد پل جدید جاده‌ای در مرز سرخص و از سرگیری تردد در مسیر ریلی را در راستای توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی فی مابین مثبت ارزیابی کرد و بر اهتمام دو طرف نسبت به ادامه این تلاش‌ها تاکید کرد.

«قربانقلی بردی محمداُف» رییس جمهوری ترکمنستان نیز در این گفت و گوی تلفنی با اشاره به روابط و همکاری‌های ریشه دار و تاریخی دو کشور گفت: خوشبختانه ایران و ترکمنستان در زمینه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و همکاری در سازمان‌های بین المللی مناسبات و اشتراکات بسیار خوبی با هم دارند.

بردی محمداُف با تجلیل از اهتمام رییس جمهوری ایران برای توسعه مناسبات و همکاری دو کشور، گسترش همکاری‌های ایران و ترکمنستان برای توسعه مبادلات مرزی و تدوین دستورالعمل‌های مرتبط با آن و همکاری‌های علمی و بهداشتی و سرمایه گذاری‌های مشترک را خواستار شد.

کلیدواژه