گفت‌وگوی تلفنی رئیسان مجالس ایران و ترکیه؛ تاکید بر توسعه مبادلات اقتصادی و رفع موانع آن
(last modified Tue, 04 Aug 2020 04:22:05 GMT )
اسد 14, 1399 08:52 Asia/Kabul
  • گفت‌وگوی تلفنی رئیسان مجالس ایران و ترکیه؛ تاکید بر توسعه مبادلات اقتصادی و رفع موانع آن
    گفت‌وگوی تلفنی رئیسان مجالس ایران و ترکیه؛ تاکید بر توسعه مبادلات اقتصادی و رفع موانع آن

رئیسان مجالس ایران و ترکیه بر توسعه مبادلات اقتصادی دوجانبه و رفع موانع آن تاکید کردند.

«محمدباقر قالیباف» رئیس مجلس شورای اسلامی ایران روز دوشنبه در تماس تلفنی «مصطفی شنتوپ» رئیس مجلس ملی ترکیه با اشاره به طی شدن مقدمات تشکیل گروه دوستی پارلمانی با ترکیه در مجلس شورای اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد: ارتباطات دو کشور در مجامع بین المللی و منطقه‌ای گسترش یابد و به ویژه همکاری‌های فیمابین در قالب نشست آستانه تداوم یابد.
قالیباف در ادامه با بیان اینکه ویروس کرونا موجب کاهش مراودات اقتصادی کشورها شده است، خاطرنشان کرد: باید با رعایت مقررات بهداشتی، مناسبات تجاری را بیش از پیش تقویت و از زیان تجار و بازرگانان دو طرف جلوگیری کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی ایران همچنین با استقبال از تقویت همکاری‌های همه جانبه تهران- آنکارا افزود: باوجود تحریم‌های غیرانسانی آمریکا، برنامه‌های درمانی و بهداشتی در ایران با موفقیت عملیاتی شده و جمهوری اسلامی آماده انتقال این تجارب به ترکیه است.
رئیس مجلس ملی ترکیه هم با اشاره به ضرورت توسعه روابط همه جانبه تهران و آنکارا گفت: همسایگی، قرابت فرهنگی و مناسبات انسانی دوستانه  مردم دو کشور بر لزوم توسعه روابط فیمابین در سطوح عالی تاکید دارد و در همین راستا رئیسان جمهوری دو کشور تماس نزدیک با هم دارند.
شنتوپ با محکوم کردن تحریم‌های ظالمانه آمریکا ضد ایران افزود: واشنگتن با وجود همه‌گیری ویروس کرونا، دایره‌ی تحریم‌های ظالمانه خود را ضد برخی کشورها و جمهوری اسلامی ایران گسترش داده است که ترکیه ضمن مخالفت با تحریم‌ها، این موضع را در همه مجامع بین‌المللی اعلام کرده است.

 

کلیدواژه