اسد 15, 1399 08:37 Asia/Kabul
  • کرامت انسانی و ارزش‌های والای بشری؛ رکن اصلی اعلامیه حقوق بشر اسلامی

معاون بین‌الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران گفت: کشورهای غربی در چارچوب الفاظ زیبا هر چیزی را به جامعه بین‌المللی تحمیل می‌کنند اما رکن اصلی اعلامیه حقوق بشر اسلامی، کرامت انسانی و ارزش‌های والای بشری است.

به گزارش ایرنا، «سید مجید تفرشی» معاون بین‌الملل ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ایران روز سه شنبه با اشاره به اینکه مفاد اعلامیه جهانی حقوق بشر براساس انسان محوری (اومانیسم) تنظیم شده است، اظهار کرد: کشورهایی که بانی جنگ‌های متعدد بوده‌اند، برای دستیابی به نسخ انسان دوستانه، متونی را به عنوان حقوق بشر تدارک دیدند تا خود را بانی حقوق بشر معرفی کنند.

تفرشی با طرح این سوال که چگونه می توان از حقوق بشر صیانت کرد و در عین حال بانی ایجاد سلاح های ضد بشری بود، خاطرنشان کرد: با وجود ظاهر فریبنده "حقوق بشر غربی"، هیچ کدام از مفاد آن رعایت نمی‌شود.

معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر ایران تاکید کرد: اعلامیه حقوق بشر اسلامی و کرامت انسان در مقدمه و مفاد خود اصول مترقیانه اسلام و شریعت اسلامی را مبنا قرار داده و موکدا خواستار لحاظ جایگاه خداوند و خالق هستی به عنوان بخش غیرقابل اغماض و تفکیک ناپذیر با ارزش های حقوق بشری در میدان اقدام و عمل است.

پنجم اوت از سال 2008 بنا به پیشنهاد ایران و تصویب در سازمان همکاری اسلامی به عنوان "روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی" نامگذاری شده است.

این روز یادآور تصویب اعلامیه حقوق بشر از دیدگاه اسلام در سازمان همکاری اسلامی در پنجم اوت سال 1990 است.

کشورهای اسلامی در آن روز برای نخستین بار توانستند در قالب یک سند مشابه، اسناد حقوقی بین‌المللی معاصر، دیدگاه های اسلامی در زمینه حقوق انسان ها و تعهدات دولت‌های اسلامی در این خصوص را با ماهیت حقوقی یک بیانیه یا اعلامیه تبیین کنند.

کلیدواژه