اسد 31, 1399 09:57 Asia/Kabul
  • ظریف در نامه به رئیس شورای امنیت:‌ آمریکا هیچ حقی برای تلاش در جهت احیای تحریم‌ها ندارد
    ظریف در نامه به رئیس شورای امنیت:‌ آمریکا هیچ حقی برای تلاش در جهت احیای تحریم‌ها ندارد

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد اقدام غیرقانونی آمریکا برای سوء استفاده از ساز وکارهای مندرج در برجام برای احیای تحریم‌های ایران را مردود خواند و تأکید کرد، واشنگتن هیچ حقی برای تلاش در جهت احیای تحریم‌ها ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس، "محمدجواد ظریف"  در این نامه ضمن تاکید بر اینکه آمریکا هیچ حقی برای تلاش در جهت احیای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران ندارد از جامعه بین‌الملل خواست در مقابل این خواسته آمریکا بایستد.

وزیر خارجه ایران با تاکید بر اینکه توجیهات آمریکا برای محق کردن خود در احیای قطعنامه‌های لغو شده پیشین، فاقد هرگونه «اعتبار یا مشروعیت» بوده افزود، موضع خطرناک و غیرقانونی واشنگتن قواعد جاافتاده حقوق بین‌الملل را نادیده گرفته است.

در نامه ظریف به رئیس شورای امنیت تاکید شده است،  اعمال تحریم‌ها نمود روشن «سوء نیت» و نقض فاحش برجام، قطعنامه 2231 این شورا، حکم دیوان بین‌المللی دادگستری و قطعنامه‌های متعدد مجمع عمومی ملل متحد و شورای حقوق بشر است.

وزیر خارجه ایران در این نامه به شورای امنیت توصیه کرد از سوء استفاده ایالات متحده از ساز و کار حل اختلاف برجام، آن هم با هدف صریح نابودی این توافق، جلوگیری کرده و از پذیرش اطلاعیه ایالات متحده و به رسمیت شناختن آثار  پدید آمده  بر آن خودداری کند.

ظریف در انتها تأکید کرد ایرانیان به حق از شورا انتظار دارند حقوق آن‌ها ذیل این قطعنامه را تضمین کرده و ایالات متحده را به دلیل آسیب جبران‌ناپذیری که به ملت ایران وارد کرده، پاسخگو کند.

آمریکا با وجود آنکه دو سال پیش رسما و بدون توجه به قطعنامه 2231 در اقدامی غیرقانونی از برجام خارج شده، در تفسیر حقوقی جدید مدعی است که براساس مفاد این قطعنامه همچنان یکی از مشارکت کنندگان در برجام است و در این چارچوب حق دارد که از ساز وکارهای مطرح در این توافق از جمله مکانیسم ماشه برای بازگشت تحریم های شورای امنیت علیه ایران استفاده کند.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا، سه شنبه 8 ثور 1397 به طور یکجانبه با نقض تعهدات واشنگتن ذیل برجام کشورش را از این توافق بین المللی خارج و بازگشت تحریم‌های هسته‌ای را اعلام کرد.

این اقدام ترامپ با محکومیت گسترده داخلی و بین المللی مواجه شده است.

 

کلیدواژه