واعظی: ترامپ به دنبال خروج از شرایط بُن‌بست در عرصه‌های داخلی و خارجی است
(last modified Sun, 23 Aug 2020 04:10:28 GMT )
سنبله 02, 1399 08:40 Asia/Kabul
  • واعظی: ترامپ به دنبال خروج از شرایط بُن‌بست در عرصه‌های داخلی و خارجی است
    واعظی: ترامپ به دنبال خروج از شرایط بُن‌بست در عرصه‌های داخلی و خارجی است

رئیس دفتر رئیس جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تلاش ایالات متحده برای فعالسازی مکانیزم ماشه گفت، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در حال حاضر به دنبال خروج از شرایط بن‌بست در عرصه‌های داخلی و خارجی است.

«محمود واعظی» رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران شامگاه شنبه در گفت‌وگو با شبکه دو تلویزیون ایران درباره بازگشت تحریم‌ها از نظر آمریکا و واکنش تهران افزود: جمع بندی عملکرد ترامپ نشان دهنده پایین آمدن محبوبیت، افزایش مشکلات که با بیمار کرونا همراه شده و همچنین تظاهرات ضد نژاد پرستی در شهرهای مختلف آمریکا و موضوعات متعدد دیگر است.

واعظی یادآور شد: ترامپ در این فکر بود که آمریکا، همان شرایط گذشته را داراست و زمانی که قطعنامه ای را به شورای امنیت می فرستد با نفوذ خود، کشورهای دیگر را همسو می کند ولی حدود دو ماه تبلیغ، قطعنامه ای را ارائه کرد که در شورای امنیت تنها یک کشور به همراه آمریکا به این قطعنامه رای داد و 13 کشور واشنگتن را همراهی نکردند.

رئیس دفتر رئیس جمهوری ایران با اشاره به اینکه درحال حاضر نیز اعضای شورای امنیت درخواست مکانیسم ماشه از سوی آمریکا را قبول ندارند، خاطرنشان کرد: آمریکا بعد از شکست در شورای امنیت متوسل به قطعنامه ای شده که اصلا عضو آن نیست.

آمریکا پس از رد قطعنامه پیشنهادی خود در شورای امنیت سازمان ملل متحد برای تمدید نامحدود تحریم‌های تسلیحاتی ایران، فعال کردن مکانیسم ماشه را در دستور کار خود قرار داده؛ این در حالی است که دیگر اعضای دائم شورای امنیت با اشاره به خروج رسمی آمریکا از برجام، این کشور را فاقد صلاحیت حقوقی لازم برای فعال کردن مکانیسم ماشه می‌دانند و با اقدام آمریکا در این زمینه مخالف‌ هستند.

 

کلیدواژه