سنبله 26, 1399 15:12 Asia/Kabul
  • رایزن نمایندگی ایران در ژنو : انگلیس، فاقد وجاهت اخلاقی برای توصیه دیگران به رعایت حقوق بشر است
    رایزن نمایندگی ایران در ژنو : انگلیس، فاقد وجاهت اخلاقی برای توصیه دیگران به رعایت حقوق بشر است

رایزن نمایندگی ایران در ژنو با اشاره به برخی اقدامات ضد بشری انگلیس گفت، این کشور در جایگاهی نیست که دیگران را به رعایت حقوق بشر توصیه کند.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری صدا و سیما، «محمد آهنی امینه» رایزن نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو در پاسخ به اظهارات نماینده انگلیس در نشست شورای حقوق بشر که رعایت حقوق بشر و آزادی بیان توسط ایران را خواستار شده بود، از نماینده انگلیس خواست به جای متهم کردن دیگران به نقض‌های فاحش حقوق بشر در کشور خودش بپردازد.
چهل و پنجمین نشست شورای حقوق بشر از روز دوشنبه در ژنو آغاز شده است و به مدت 4 هفته ادامه خواهد داشت.
رایزن نمایندگی ایران در ژنو برخی اقدامات دولت انگلیس مانند ارسال سلاح‌های مرگبار به بازیگران بدنام در منطقه که منجر به کشتار مردم بی‌گناه در یمن و فلسطین شده است، حمایت تمام عیار از رژیم صهیونیستی به عنوان بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر در جهان و پشتیبانی از دیکتاتور‌ها را تنها بخشی از کارنامه سیاه حقوق بشری انگلیس دانست.
آهنی امینه با اشاره به درخواست انگلیس برای رعایت حقوق بشر و آزادی بیان توسط ایران یادآور شد: ایرانیان هنوز کودتای 1953 را فراموش نکرده‌اند.
کودتای آمریکایی- انگلیسی اوت 1953 (کودتای 28 مرداد) که به سقوط دولت قانونی وقت ایران (دولت مصدق) منجر شد، یادآور مقطعی حساس از تاریخ سیاسی ایران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی است.
کودتای اوت 1953 که بخشی از سلسله مداخلات آمریکا و انگلیس در ایران در زمان پیروزی نهضت ملی شدن صنعت نفت در ایران است، در مقطعی روی داد که دیوان بین‌المللی دادگستری در موضوع قراردادهای نفتی انگلیس و ایران، به نفع ایران رای داده بود.

 

کلیدواژه