سنبله 30, 1399 08:22 Asia/Kabul
  •  ظریف: محدودیت های تسلیحاتی پایان ماه اکتبر برداشته می شود

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه ایران تحریم نیست بلکه برای خرید تسلیحاتی محدودیت داشت، تاکید کرد: محدودیتهای تسلیحاتی ایران در پایان ماه اکتبر تمام می شود.

به گزارش ایرنا؛ «محمدجواد ظریف» شامگاه شنبه در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره تلاش یکجانبه آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل متحد از سوی آمریکا گفت: آنچه واضح است، کلیه اعضای شورای امنیت به استثنای آمریکا و یک کشور دیگر، رسما اعلام کردند اقدام آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسند.

ظریف با بیان اینکه واژه "مکانیسم ماشه" و "اسنپ بک" که آمریکایی‌ها از آن استفاده می‌کنند، در قطعنامه 2231 نیامده است، تصریح کرد: این دو واژه تنها، کلک رسانه های آمریکایی‌ است.

ظریف با بیان اینکه گویا "جان بولتون" مشاور سابق امنیت ملی آمریکا تنها کسی است که قطعنامه 2231 را خوانده است، یادآور شد: همانطور که او گفته بازگرداندن محدودیت‌های تسلیحاتی ایران روندی طولانی است و همین روند می‌تواند حق وتوی اعضای شورای امنیت را مخدوش کند.

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه 13 کشور با رویکرد و اقدام آمریکا مخالفت کردند، ابراز داشت: یک کشور هم که به محدودیت تحریم‌ها رای داد، در این باره سکوت کرده و حتی او هم با آمریکا موافقت نکرده است. 

ظریف افزود: تهدید کشورها به تحریم برای فروش تسلیحات به ایران از سوی آمریکا نشان می‌دهد که واشنگتن هم به بازگرداندن محدودیت‌های تسلیحاتی ایران اعتقادی ندارند.

وی رفتار قلدرمابانه آمریکا را تازه ندانست و گفت: از تشکیل ملل متحد تا به امروز، آمریکا 120 تحریم اعمال کرده است یعنی تحریم را به عنوان ابزار استفاده می‌کند.

ظریف ادعاهای ترامپ در مورد توافق یک هفته‌ای با ایران را دارای مصرف انتخاباتی دانست، تصریح کرد: میز برجام همیشه بوده است اما برگشتن به این میز به راحتی نیست؛ اگر دولت آمریکا خسارتی را که به ایران وارد کرده است، جبران کند می تواند به میز مذاکره برگردد.

سازوکار بازگشت خودکار تحریم‌ها موسوم به «مکانیسم ماشه» یا «اسنپ‌بک» به دنبال احیای تمامی قطعنامه‌های تحریمی علیه تهران است که پس از حصول برجام میان ایران و گروه موسوم به 1+5 تعلیق شده بودند.

تلاش آمریکا در این مسیر پس از شکست این کشور در به تصویب رساندن قطعنامه‌ای که خواستار جلوگیری از انقضای محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران بود، صورت می‌گیرد.

آن قطعنامه که 25 اسد به رأی گذاشته شد با 11 رأی ممتنع، 2 رأی موافق (آمریکا و جمهوری دومینیکن) و 2 رأی مخالف (روسیه و چین) رد شد.

واشنگتن از قبل اعلام کرده بود، چنانچه در تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نشود قصد دارد بر حسب تفسیر خود از قطعنامه 2231 شورای امنیت و توافق هسته‌ای برجام برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران اقدام کند.

 

کلیدواژه