میزان 16, 1399 09:29 Asia/Kabul
  • روحانی: ایران برای حل اختلافات باکو و ایروان آمادگی دارد
    روحانی: ایران برای حل اختلافات باکو و ایروان آمادگی دارد

رئیس جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر پایان یافتن هرچه سریع‌تر درگیری‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفت: ایران برای حل اختلافات باکو و ایروان براساس قوانین و حقوق بین المللی، آمادگی دارد.

«حسن روحانی» رئیس جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه در تماس تلفنی با «الهام علی‌اف» رئیس جمهوری آذربایجان با ابراز نگرانی از مداخله احتمالی کشورهای دیگر در مناقشه قره‌باغ و تبدیل این درگیری به یک جنگ منطقه‌ای، افزود: امنیت، ثبات و آرامش منطقه و به‌ویژه مرزهای شمالی ایران برای تهران بسیار مهم است و این مناقشه و تداوم ناامنی مرزها نباید زمینه‌ساز نفوذ برخی گروه‌های تروریستی شود.
روحانی با تاکید بر رعایت امنیت مرزها و حفظ جان ساکنان روستاهای ایرانیِ همجوار با کشورهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان، از گسترش درگیریهای مرزی دو کشور به جنگ شهرها ابراز نگرانی کرد و گفت: این جنگ و درگیری نباید به جنگ شهرها منتهی شود که در کنار آن آواره شدن مردم و کشته شدن شهروندان غیرنظامی را بدنبال دارد که بسیار دردناک و خطرناک است.
رئیس جمهوری آذربایجان نیز با ابراز خرسندی از گفت و گو با رئیس جمهوری ایران، از مواضع سازنده تهران و تاکید بر حفظ تمامیت ارضی و حل مناقشه قره باغ قدردانی کرد.
«الهام علی اف» با تاکید بر قابل درک دانستن نگرانی رئیس جمهوری ایران درخصوص امنیت مرزها و احتمال نفوذ گروه‌های تروریستی درصورت ناامن شدن منطقه گفت: جمهوری آذربایجان اجازه نخواهد داد این مناقشه موجب ناامنی در کشورهای همسایه شود.
رئیس جمهوری آذربایجان، مبارزه با تروریسم در منطقه را از جمله زمینه‌های همکاری تهران - باکو دانست و افزود: حفظ صلح و ثبات و آرامش در منطقه ضروری است و همه باید برای تحقق آن تلاش کنند.

کلیدواژه