میزان 26, 1399 09:09 Asia/Kabul
  • ایران: جامعه جهانی باید در برابر آفت یکجانبه‌گرایی آمریکا متحد شود

نماینده جمهوری اسلامی ایران در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد با ابراز تاسف از بی‌اعتنایی آمریکا به موضع سازمان ملل در دوران شیوع ویروس کرونا، از جامعه جهانی خواست علیه آفت یکجانبه‌گرایی واشنگتن، متحد شوند.

به گزارش ایرنا، "محمد زارعیان" روز جمعه در نشست کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل با بیان اینکه سازمان ملل از ابتدای شیوع کرونا، اثرات مخرب تحریم‌های یکجانبه و ضرورت همبستگی و احترام کامل به کلیه حقوق بشر را به رسمیت شناخت خاطرنشان کرد، آمریکا با این حال، با وضع تحریم ‌های یکجانبه و غیرقانونی علیه کشورهایی که بیشتر به ویروس کرونا مبتلا هستند، بی‌اعتنایی خود را تشدید می‌کند.

زارعیان افزود، فشار حداکثری علیه مردم ایران در طی شیوع ویروس کرونا، به صراحت حق زندگی و حق سلامتی را به ویژه برای آسیب‌پذیرترین قشر جمعیتی از جمله زنان، کودکان، سالمندان و بیماران نقض می‌کند.

نماینده ایران همچنین تصریح کرد، تاثیرات فراسرزمینی اقدامات قهری یکجانبه که توسط آمریکا علیه بسیاری از کشورها اعمال شده است، بر حاکمیت سایر کشورها، منافع قانونی نهادها یا اشخاص تحت صلاحیت آنها و آزادی تجارت و ناوبری تاثیر می‌گذارد و تحقق حق توسعه را مختل می‌سازد.

تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه واشنگتن که شامل اقلام اساسی و حتی دارویی و پزشکی می شود باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای مردم کشورهای تحت تحریم آمریکا به ویژه بیماران کرونایی شده است.

"محمدجواد ظریف" وزیر  خارجه جمهوری اسلامی ایران اخیرا با انتقاد از سیاست های خصمانه آمریکا آن هم در بحبوحه شیوع کرونا گفته بود، جهان دیگر نمی‌تواند در مقابل تروریسم اقتصادی آمریکا که با تروریسم پزشکی پیوند خورده سکوت کند.

 

کلیدواژه