عقرب 28, 1399 16:05 Asia/Kabul
  • راستی‌آزمایی آژانس از تزریق گاز اورانیوم به سانتریفیوژهای نطنز
    راستی‌آزمایی آژانس از تزریق گاز اورانیوم به سانتریفیوژهای نطنز

سفیر ‌و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین از راستی‌آزمایی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تزریق گاز اورانیوم به سانتریفیوژهای نطنز در مرکز ایران خبر داد.

به گزارش ایرنا، «کاظم غریب آبادی» سفیر ‌و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز چهارشنبه گفت: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی نیم صفحه‌ای در روز گذشته، اعلام کرد، بازرسان آژانس در تاریخ 24 عقرب، آغاز تزریق گاز UF6 به یک زنجیره 174 تایی سانتریفیوژهای IR2m در کارخانه غنی سازی سوخت در نطنز را راستی آزمایی کردند.

پیشتر برخی رسانه‌ها با استناد به این خبر مدعی شدند، این اقدام گامی دیگر از سوی ایران برای نقض توافق هسته‌ای به شمار می‌رود.

رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی هفته پیش نیز در گزارشی اعلام کرد، ایران به کاهش تعهدات برجامی خود ادامه می‌دهد.

ایران 18 ثور 1397، یک سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای و پس از اثبات ناکارآمدی راهکارهای پیشنهادی اروپا برای جبران تبعات اقتصادی خروج آمریکا از برجام، اعلام کرد، بخشی از تعهدات برجامی خود را بر اساس بندهای 26 و 36 این توافق معلق می‌کند.

کاهش تعهدات برجامی ایران در پنج گام، شامل بالا بردن درصد غنی‌سازی اورانیوم از 3.67 درصد، افزایش ذخیره اورانیوم غنی شده، توقف تمامی تعهداتش در حوزه تحقیق و توسعه و آغاز غنی‌سازی و تولید دوباره اورانیوم در تأسیسات هسته‌ای فردو و لغو محدودیت در تعداد سانتریفیوژها انجام شد.

کلیدواژه